Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein Erik
dc.contributor.authorPedersen Skåtøy, Heidi
dc.date.accessioned2018-09-05T09:45:30Z
dc.date.available2018-09-05T09:45:30Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2560886
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid. Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng med livskvalitetsfremmende faktorer som er av betydning for barns psykiske helse. Et av prosjektets mål er å fremme helsefremmende arbeid gjennom å tilrettelegge for gode fellesskap. Dette ledet til en analyse av lavterskelsøknader. Analysen kan forstås som en dokumentanalyse, med en hermeneutisk tilnærming til analyseprosessen. Kommunens mål for lavterskeltilbudet er å utvikle barnehagene og øke de ansattes kompetanse. Følgende forskningsspørsmål blir diskutert i avhandlingen: 1. I hvilken grad benytter barnehagene lavterskeltilbudet til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap? 2. Hvordan kan lavterskeltilbudet være en arena for helsefremmende arbeid i barnehagen? 3. I hvilken grad fungerer lavterskeltilbudet i tråd med kommunens intensjoner? Undersøkelsen konkluderer med at barnehager som oppgir at lavterskeloppdraget gjelder veiledning i forhold til grupper, benytter lavterskeltilbudet til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap. Barnehager som oppgir at lavterskeloppdraget gjelder veiledning i forhold til enkeltbarn, benytter lavterskeltilbudet i mindre grad til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap. Lavterskeltilbudet kan være en arena for helsefremmende arbeid ved å ta imot, og oppmuntre til, henvendelser som gjelder emosjonelle utfordringer. Tiltak i form av sosial støtte og tilrettelegging av gode fellesskap kan inkluderes. Når det gjelder lavterskelsøknader som fokuserer på grupper, fungerer lavterskeltilbudet i tråd med kommunens mål. Lavterskelsøknader som fokuserer på enkeltbarn fungerer i mindre grad i tråd med kommunens mål.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjecthelsefremmende arbeidnb_NO
dc.titleFellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbudnb_NO
dc.title.alternativeCommunity in kindergarten, health promotion. A survey of kindergartens applications regarding early interventionnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal