Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen.
Master thesis
View/ Open
Date
2018-06-12Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1159]
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen. Følgende problemstilling blir stilt:
Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med aggresjon i barnehagen?
Studien tar også for seg tre forskningsspørsmål:
1) Hvordan forstår pedagogiske ledere aggressiv atferd i barnehagen?
2) Hvor rustet føler pedagogiske ledere seg til å håndtere aggressiv atferd i barnehagen?
3) Hvordan opplever pedagogiske ledere at barnehagen har en felles tiltaksplan for barn med aggressiv atferd?
Studiens mål er å få en dypere innsikt i informantenes opplevelser og forståelser av aggresjon i barnehagen. På bakgrunn av dette benytter studien seg av en kvalitativ tilnærming med et fenomenologisk perspektiv for å belyse problemstillingen. De empiriske dataene ble hentet inn ved hjelp av semistrukturerte intervju. Fire pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager ble brukt som informanter, der samtlige er utdannede barnehagelærere. De har alle ulik erfaring fra arbeid i barnehagen.
Det finnes mye forskning på aggresjon hos barn og unge, noe som har tilgjengeliggjort rikelig med kunnskap på området. Selv om aggressiv atferd har utviklet seg til å bli et stort problem i den norske barnehagen og skolen, har fokuset på denne tematikken i utdanningen av barnehagelærere tilsynelatende uteblitt. Barnehageansattes kunnskap og kompetanse har stor betydning for hvordan barnehagen jobber i forhold til barn med aggressiv atferd, særlig når det kommer til tidlig innsats. En felles forståelse av aggresjon vil være hensiktsmessig for at barnehageansatte og øvrige instanser på best mulig måte skal kunne samarbeide om å håndtere barn med aggressiv atferd, også hva gjelder rutiner for selve barnet. Resultatene fra studien indikerer at kunnskap blant ansatte ofte kommer med erfaring. Likevel viser det seg å være et behov for mer kunnskap om aggresjon, spesielt hos nyutdannede. Dette kan indikere at det er for lite fokus på utfordringer knyttet til aggressiv atferd hos barn i barnehagelærerutdanningen.
Description
Master's thesis in Special education