Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvertsen Stanghelle, Cecilie
dc.contributor.authorBergstøl, Oda
dc.date.accessioned2018-09-05T12:59:50Z
dc.date.available2018-09-05T12:59:50Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561016
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen. Følgende problemstilling blir stilt: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med aggresjon i barnehagen? Studien tar også for seg tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan forstår pedagogiske ledere aggressiv atferd i barnehagen? 2) Hvor rustet føler pedagogiske ledere seg til å håndtere aggressiv atferd i barnehagen? 3) Hvordan opplever pedagogiske ledere at barnehagen har en felles tiltaksplan for barn med aggressiv atferd? Studiens mål er å få en dypere innsikt i informantenes opplevelser og forståelser av aggresjon i barnehagen. På bakgrunn av dette benytter studien seg av en kvalitativ tilnærming med et fenomenologisk perspektiv for å belyse problemstillingen. De empiriske dataene ble hentet inn ved hjelp av semistrukturerte intervju. Fire pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager ble brukt som informanter, der samtlige er utdannede barnehagelærere. De har alle ulik erfaring fra arbeid i barnehagen. Det finnes mye forskning på aggresjon hos barn og unge, noe som har tilgjengeliggjort rikelig med kunnskap på området. Selv om aggressiv atferd har utviklet seg til å bli et stort problem i den norske barnehagen og skolen, har fokuset på denne tematikken i utdanningen av barnehagelærere tilsynelatende uteblitt. Barnehageansattes kunnskap og kompetanse har stor betydning for hvordan barnehagen jobber i forhold til barn med aggressiv atferd, særlig når det kommer til tidlig innsats. En felles forståelse av aggresjon vil være hensiktsmessig for at barnehageansatte og øvrige instanser på best mulig måte skal kunne samarbeide om å håndtere barn med aggressiv atferd, også hva gjelder rutiner for selve barnet. Resultatene fra studien indikerer at kunnskap blant ansatte ofte kommer med erfaring. Likevel viser det seg å være et behov for mer kunnskap om aggresjon, spesielt hos nyutdannede. Dette kan indikere at det er for lite fokus på utfordringer knyttet til aggressiv atferd hos barn i barnehagelærerutdanningen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectaggressiv atferdnb_NO
dc.subjecthåndteringnb_NO
dc.subjectimplementeringnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleAggresjon i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel