Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.authorReime, Olena
dc.date.accessioned2018-09-07T08:57:24Z
dc.date.available2018-09-07T08:57:24Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561397
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon. Denne studiens problemstilling er: ”Hvordan kan barnehagelærere forebygge og håndtere reaktiv aggresjon i barnehagen?” Hensikten var å finne eksempler på hva som kan være god praksis i møte med barn som viser reaktiv aggresjon. Det finnes mye teori om aggresjon, men mindre om hvordan aggresjon forebygges og håndteres i praksis. Studien bygger på aggresjonsteori som er funnet hos anerkjente teoretikere på feltet som blant annet Berkowitz (1993), Crick og Dodge sin SIP-modell (1994), Tremblay (2010) og Aronson og Aronson (2011). I studien var det fem barnehagelærere som deltok i et semistrukturert intervju. Informantene ble valgt ut fra et strategisk tilgjengelighetsutvalg, og de kom fra fem ulike barnehager. Alle informantene hadde lang erfaring som barnehagelærere i barnehagen. Funn fra studien viser til at barnehagelærerne hadde kjennskap til aggresjon. Hovedsakelig forstod de aggresjon som fysisk aggresjon, altså som synlig atferd. Under forebygging og håndtering av aggresjon la informantene vekt på voksenrollen, en god relasjon, grensesetting, struktur, være i forkant, felles forståelse og foreldresamarbeid. Barnehagelærerne kom også med eksempel på hvordan de håndterte en situasjon når et barn viser aggresjon. Funnene kan være med på å gi råd og tips til hvordan barnehagelærere kan forebygge og håndtere aggresjon. Studien kan også inspirere og motivere barnehagelæreres bevissthet rundt temaet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.subjectreaktiv aggresjonnb_NO
dc.subjectforebygge aggresjonnb_NO
dc.subjecthåndtere aggresjonnb_NO
dc.subjectaggresjon i barnehagennb_NO
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleForebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel