Prestasjonpress og psykisk helse i skolen
Master thesis
Submitted version
View/ Open
Date
2017-06-04Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
Abstract
”Alt e lagt opp te at me ska bli ein suksess” .
Dette er et utsagn fra en av mine informanter og forteller mye om hvilke følelsesmessige utfordringer enkelte ungdom kjenner på i sin skolehverdag, og hva de føler på av krav i forbindelse med skolerelaterte oppgaver.
I denne kvalitative studien knyttes ungdommers egne følelsesmessige opplevelser av krav, press og stress til hvordan ulike elever på ulik måte mestrer en sammensatt skolehverdag. Vi vet fra tidligere studier at psykiske vansker er en av Norges største helsemessige utfordringer.
Studien knytter skolerelatert stress til hvordan ungdom mestrer ulike utfordringer i skolen og hvordan dette eventuelt kan ha en innvirkning på deres psykiske helse. Elever i den videregående skole er i en fase av livet hvor det kreves mer selvstendig skolearbeid. Elevene føler på en stressbetonet skolehverdag hvor det stilles stadig høyere krav av individuell mestring.
Denne studien forteller oss hvordan ungdom opplever prestasjonspress og skolerelatert stress, og hvordan dette påvirker deres psykiske helse. Den forteller oss også om ungdom som har lav motivasjon for å lære, men som er mer opptatt av å prestere og levere frem gode resultater. Studien sier noe om enkelte ungdom som sliter med få mestringsopplevelser, og hvordan de opplever at skolehverdagens krav påvirker deres tanker om fremtiden. Den sier oss også noe om ungdom som opplever søvnproblemer på grunn av skolerelatert stress og om ungdom som opplever en skolehverdag hvor det som presteres og leveres er viktigere enn selve læringsprosessen.
Description
Master's thesis in Special education