Læringsteknologi og profesjonsutvikling. Et lærerperspektiv på utviklingsmuligheter med fokus på skolens vurderingspraksis
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2574487Utgivelsesdato
2018-06-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studien undersøker læreres muligheter for utvikling av kompetanse i profesjonsfellesskapet for å kunne integrere digitale verktøy i opplæringen. Undersøkelsen er kvalitativ med et lærerperspektiv på problemstillingen og et didaktisk fokus på læreres vurderingspraksis med digital støtte. Utvikling av integrert bruk av læringsteknologi er et aktuelt tema for dagens skoleutvikling. Nasjonalt og kommunalt blir det investert store ressurser for å oppgradere skolene med teknologisk utstyr. Studien forsøker å se tre store tema for skoleutvikling i en sammenheng: læringsteknologi, profesjonsfellesskap og vurdering for læring. Problemstillingen er sammensatt og krever en «bred» tilnærming til læreres digitale kompetanse for å kunne skape en tilfredsstillende profesjonsutvikling i skolene.
Masterprosjektet er en del av universitetets samarbeid med praksisfeltet og ble derfor gjennomført som en case studie på en ungdomsskole med læringsteknologi som et av temaene på utviklingsplanen. Det kvalitative datamaterialet er hovedsaklig basert på intervju med rektor og lærere, samt supplerende observasjoner i klasserom og av felles samlinger i profesjonsfellesskapet. Utvalget er anonymisert. Empirien blir drøftet opp mot det teoretiske rammeverket for studien: det sosiokulturelle læringsperspektivet og formativ vurdering, TPACK rammeverket og den profesjonelle kapital.
Funn fra studien peker på at skolen er opptatt av å utvikle læreres digitale verktøyskompetanse og at lærerne blir oppfordret til på egen hånd med støtte fra skoleledelsen og kollegaer å integrere digitale verktøy i læringsarbeidet. Den individuelle tilnærmingen til læreres utvikling av digital kompetanse er en utfordring for en kollektiv forståelse i kollegiet som grunnlag for profesjonsutviklingen. Samtidig kan skolens utviklingsstrategi settes i sammenheng med en begrenset bruk av digitale verktøy i vurderingsarbeidet. Læringsperspektivet danner grunnlag for å se ulike muligheter i teknologien for læringsarbeidet. Sammen med en utvidet og «bred» forståelse av begrepet digital kompetanse og kompleksiteten i problematikken kan en praksisnær tilnærming til utviklingsarbeidet støtte lærernes profesjonelle kompetanse på området. På bakgrunn av skolens velfungerende struktur for læreres kompetanseutvikling anbefales et praksisnært innhold hvor lærere i fellesskap utvikler undervisningsopplegg med digitale verktøy.
Beskrivelse
Master's thesis in Education