Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThortveit, Jorunn
dc.contributor.authorAndreassen, Wenche
dc.date.accessioned2018-11-23T07:32:28Z
dc.date.available2018-11-23T07:32:28Z
dc.date.issued2018-06-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574487
dc.descriptionMaster's thesis in Educationnb_NO
dc.description.abstractStudien undersøker læreres muligheter for utvikling av kompetanse i profesjonsfellesskapet for å kunne integrere digitale verktøy i opplæringen. Undersøkelsen er kvalitativ med et lærerperspektiv på problemstillingen og et didaktisk fokus på læreres vurderingspraksis med digital støtte. Utvikling av integrert bruk av læringsteknologi er et aktuelt tema for dagens skoleutvikling. Nasjonalt og kommunalt blir det investert store ressurser for å oppgradere skolene med teknologisk utstyr. Studien forsøker å se tre store tema for skoleutvikling i en sammenheng: læringsteknologi, profesjonsfellesskap og vurdering for læring. Problemstillingen er sammensatt og krever en «bred» tilnærming til læreres digitale kompetanse for å kunne skape en tilfredsstillende profesjonsutvikling i skolene. Masterprosjektet er en del av universitetets samarbeid med praksisfeltet og ble derfor gjennomført som en case studie på en ungdomsskole med læringsteknologi som et av temaene på utviklingsplanen. Det kvalitative datamaterialet er hovedsaklig basert på intervju med rektor og lærere, samt supplerende observasjoner i klasserom og av felles samlinger i profesjonsfellesskapet. Utvalget er anonymisert. Empirien blir drøftet opp mot det teoretiske rammeverket for studien: det sosiokulturelle læringsperspektivet og formativ vurdering, TPACK rammeverket og den profesjonelle kapital. Funn fra studien peker på at skolen er opptatt av å utvikle læreres digitale verktøyskompetanse og at lærerne blir oppfordret til på egen hånd med støtte fra skoleledelsen og kollegaer å integrere digitale verktøy i læringsarbeidet. Den individuelle tilnærmingen til læreres utvikling av digital kompetanse er en utfordring for en kollektiv forståelse i kollegiet som grunnlag for profesjonsutviklingen. Samtidig kan skolens utviklingsstrategi settes i sammenheng med en begrenset bruk av digitale verktøy i vurderingsarbeidet. Læringsperspektivet danner grunnlag for å se ulike muligheter i teknologien for læringsarbeidet. Sammen med en utvidet og «bred» forståelse av begrepet digital kompetanse og kompleksiteten i problematikken kan en praksisnær tilnærming til utviklingsarbeidet støtte lærernes profesjonelle kompetanse på området. På bakgrunn av skolens velfungerende struktur for læreres kompetanseutvikling anbefales et praksisnært innhold hvor lærere i fellesskap utvikler undervisningsopplegg med digitale verktøy.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectlæringsteknologinb_NO
dc.subjectdigitale verktøynb_NO
dc.subjectteknologinb_NO
dc.subjectprofesjonsutviklingnb_NO
dc.subjectprofesjonell kapitalnb_NO
dc.subjectformativ vurderingnb_NO
dc.subjectdigital vurderingnb_NO
dc.subjectfeedbacknb_NO
dc.subjectdigital kompetansenb_NO
dc.subjectTPACKnb_NO
dc.titleLæringsteknologi og profesjonsutvikling. Et lærerperspektiv på utviklingsmuligheter med fokus på skolens vurderingspraksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal