dc.contributor.advisor | Knutsen, Ketil | |
dc.contributor.author | Strømstad Sæstad, Erlend | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T13:14:31Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T13:14:31Z | |
dc.date.issued | 2019-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2601422 | |
dc.description | Master's thesis in History didactics | nb_NO |
dc.description.abstract | I masteravhandlingen min analyseres Jonathan Israels fremstilling av historien om fremmarsjen til den radikale opplysningen ved hjelp av Hayden Whites teorier om historieskriving. Formålet er å løfte frem de dypere lagene av ideologisk mening i Israels kontroversielle narrativ om den radikale opplysningens fremmarsj, og finne ut om Israels store fortelling om opplysningstiden – med den unike forståelsesrammen for moderniteten som dens fokus på den radikale opplysningen impliserer – oppmuntrer til spesifikke handlingsmåter i nåtiden. I den forbindelse diskuteres de mulige virkningene som narrativet kan ha på lesernes praktiske fortid. Det fremkommer fra mine undersøkelser at det radikale opplysningsprosjektet i følge Israel ikke er fullbyrdet, og jeg argumenterer for at Israels historieskriving er en form for ideologisk historiebruk som oppfordrer leserne til å fullbyrde det radikale opplysningsprosjektet. En sentral diskusjon i avhandlingen dreier seg således rundt den ultimate eksistensielle funksjonen til idéen om det radikale opplysningsprosjektets fullbyrdelse. Avhandlingen viser at Israels radikale opplysningstid er en opplysningstid som vi inviteres til å delta i, og som er ment å erfares i vår interaksjon med sivilisasjonen som vi lever innenfor. Den er et eksempel på hvordan historieskriving kan motivere individer til å orientere seg på spesifikke måter i nåtiden, slik at de kan bidra med å realisere et prosjekt hvis endelige skjebne er uklar – men som gir sårt tiltrengte løfter om en håpefull og utopisk fremtid. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | historiedidaktikk | nb_NO |
dc.subject | historiefremstilling | nb_NO |
dc.subject | narrativ analyse | nb_NO |
dc.subject | opplysningstiden | nb_NO |
dc.subject | radikal opplysning | nb_NO |
dc.subject | historieskriving | nb_NO |
dc.title | Hvilken radikale opplysningstid? En narrativ analyse av Jonathan Israels fremstilling av historien om fremmarsjen til den radikale opplysningen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 126 | nb_NO |