Show simple item record

dc.contributor.advisorKnutsen, Ketil
dc.contributor.authorStrømstad Sæstad, Erlend
dc.date.accessioned2019-06-19T13:14:31Z
dc.date.available2019-06-19T13:14:31Z
dc.date.issued2019-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601422
dc.descriptionMaster's thesis in History didacticsnb_NO
dc.description.abstractI masteravhandlingen min analyseres Jonathan Israels fremstilling av historien om fremmarsjen til den radikale opplysningen ved hjelp av Hayden Whites teorier om historieskriving. Formålet er å løfte frem de dypere lagene av ideologisk mening i Israels kontroversielle narrativ om den radikale opplysningens fremmarsj, og finne ut om Israels store fortelling om opplysningstiden – med den unike forståelsesrammen for moderniteten som dens fokus på den radikale opplysningen impliserer – oppmuntrer til spesifikke handlingsmåter i nåtiden. I den forbindelse diskuteres de mulige virkningene som narrativet kan ha på lesernes praktiske fortid. Det fremkommer fra mine undersøkelser at det radikale opplysningsprosjektet i følge Israel ikke er fullbyrdet, og jeg argumenterer for at Israels historieskriving er en form for ideologisk historiebruk som oppfordrer leserne til å fullbyrde det radikale opplysningsprosjektet. En sentral diskusjon i avhandlingen dreier seg således rundt den ultimate eksistensielle funksjonen til idéen om det radikale opplysningsprosjektets fullbyrdelse. Avhandlingen viser at Israels radikale opplysningstid er en opplysningstid som vi inviteres til å delta i, og som er ment å erfares i vår interaksjon med sivilisasjonen som vi lever innenfor. Den er et eksempel på hvordan historieskriving kan motivere individer til å orientere seg på spesifikke måter i nåtiden, slik at de kan bidra med å realisere et prosjekt hvis endelige skjebne er uklar – men som gir sårt tiltrengte løfter om en håpefull og utopisk fremtid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthistoriedidaktikknb_NO
dc.subjecthistoriefremstillingnb_NO
dc.subjectnarrativ analysenb_NO
dc.subjectopplysningstidennb_NO
dc.subjectradikal opplysningnb_NO
dc.subjecthistorieskrivingnb_NO
dc.titleHvilken radikale opplysningstid? En narrativ analyse av Jonathan Israels fremstilling av historien om fremmarsjen til den radikale opplysningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Historie: 070nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber126nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal