Vurdering i kroppsøving- fra et elevperspektiv
Master thesis

View/ Open
Date
2019-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Denne masteroppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap profil idrett, ved Universitetet i Stavanger (UIS).
Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur viser seg å være mangelfull i Norge. Spesielt gjelder dette forskning omkring elevenes oppfatninger av vurdering i faget. Resultater fra tidligere forskning viser at elever er lite involvert i vurderingsarbeidet, og at innsatskriteriet er vanskelig å konkretisere for lærere.
Hensikten med studien har vært å belyse elevenes kjennskap til summativ og formativ vurdering. Videre å forstå elevenes perspektiv på innsatsbegrepet, og deres oppfatning av dens betydning i vurderingen. Samt hvilken betydning innsatskomponenten har for motivasjonen ved faget. Problemstillingen er: Hvordan oppleves innsatskriteriet og vurdering i kroppsøving fra et elevperspektiv?
Utvalget besto av 8 elever, fire 10.klassegutter og fire 10.klassejenter fra to forskjellige ungdomsskoler i Rogaland. Alle informantene var fylt 16 år, og i studien ble en kvalitativ tilnærming med dybdeintervjuer benyttet.
Resultatene viser at elevene er lite involvert i vurderingsarbeidet. Alle elevene er kjent med innsatskriteriet, men i mye mindre grad innforstått med at kompetansemålene i læreplanen er grunnlaget for vurderingen i faget. Elevene oppfatter innsats som «det å ikke gi opp», «være positiv til faget» og «gjøre så godt en kan». Innsatskriteriet blir oppfattet som positivt og rettferdig fra et elevperspektiv. Studien tyder på at innsatskomponenten kan påvirke elevenes motivasjon for faget.
Description
Master's thesis in Sports and physical education