Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjåtevit, Atle
dc.contributor.authorAasheim, Oda
dc.date.accessioned2019-10-15T10:55:41Z
dc.date.available2019-10-15T10:55:41Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622213
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap profil idrett, ved Universitetet i Stavanger (UIS). Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur viser seg å være mangelfull i Norge. Spesielt gjelder dette forskning omkring elevenes oppfatninger av vurdering i faget. Resultater fra tidligere forskning viser at elever er lite involvert i vurderingsarbeidet, og at innsatskriteriet er vanskelig å konkretisere for lærere. Hensikten med studien har vært å belyse elevenes kjennskap til summativ og formativ vurdering. Videre å forstå elevenes perspektiv på innsatsbegrepet, og deres oppfatning av dens betydning i vurderingen. Samt hvilken betydning innsatskomponenten har for motivasjonen ved faget. Problemstillingen er: Hvordan oppleves innsatskriteriet og vurdering i kroppsøving fra et elevperspektiv? Utvalget besto av 8 elever, fire 10.klassegutter og fire 10.klassejenter fra to forskjellige ungdomsskoler i Rogaland. Alle informantene var fylt 16 år, og i studien ble en kvalitativ tilnærming med dybdeintervjuer benyttet. Resultatene viser at elevene er lite involvert i vurderingsarbeidet. Alle elevene er kjent med innsatskriteriet, men i mye mindre grad innforstått med at kompetansemålene i læreplanen er grunnlaget for vurderingen i faget. Elevene oppfatter innsats som «det å ikke gi opp», «være positiv til faget» og «gjøre så godt en kan». Innsatskriteriet blir oppfattet som positivt og rettferdig fra et elevperspektiv. Studien tyder på at innsatskomponenten kan påvirke elevenes motivasjon for faget.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectelevvurderingnb_NO
dc.subjectinnsatsnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectungdomsskolernb_NO
dc.subjectelevperspektivnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleVurdering i kroppsøving- fra et elevperspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal