Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveitereid, Kirsti
dc.contributor.authorBlindheim Jacobsen, Isabel
dc.date.accessioned2019-10-15T12:49:06Z
dc.date.available2019-10-15T12:49:06Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622285
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractI denne kunnskapsoppsummeringen har forskning omkring barnehagekvalitet relatert til barns livsmestring blitt samlet og drøftet. Livsmestringsbegrepet har blitt introdusert i barnehagens styringsdokumenter etter at OECD i 2015 leverte en rapport om barnehagekvalitet i mange land. I rapporten kom norske barnehager ujevnt ut når det gjaldt blant annet kvaliteten på tilbudet. Målet med denne litteraturstudien har vært å gå nærmere inn i begrepene livsmestring og barnehagekvalitet og undersøke sammenhenger mellom de to. Hensikten har vært å finne ut hvilken betydning barnehagekvalitet har for barns livsmestring. Det er gjort ved å samle relevant forskning omkring temaet, samt å kartlegge eventuelle kunnskapshull. Tidligere internasjonal forskning har vist sammenhenger mellom barnehagekvalitet, særlig prosesskvalitet, og barnets fungering og utvikling på flere områder. I innsamlingen av data har det blitt samlet nordisk forskning, for å gjøre funnene mest mulig relevante for den norske konteksten. Alle de inkluderte studiene er fagfellevurderte og er publisert i anerkjente tidsskrift. Tidsspennet har blitt satt til de siste 10 årene, for at forskningen skulle være relevant i forhold til dagens styringsdokumenter og policy. Metoden i studien er en scoping studie, der forskningen har blitt samlet gjennom tematiske søk med forhåndsbestemte kvalitetskriterier. Det ble gjort både systematiske søk og ulike emneordssøk for å favne om tematikken. Deretter ble det gjort en manuell gjennomgang av tidsskrift og anerkjente forskningsmiljøers publikasjoner. Resultatene har blitt fremstilt i to kategorier: 5 studier som omhandler strukturkvalitet og 5 studier om prosesskvalitet. Hovedfunnene kan indikere at variasjonen i de nordiske barnehagene er stor. Flere av studiene har satt spørsmål ved kvaliteten i norske barnehager og resultatene har vist lave skårer på både prosess og strukturkvalitet. Målingene har også vist til lav spredning i den norske barnehagekvaliteten, der få skiller seg ut fra mengden. En svakhet i måleinstrumentene har vært et tema i mange av studiene. Disse funnene indikerer en utfordring når i måling av barnehagekvalitet i norsk kontekst, og hvilken betydning den har for barns livsmestring. Studiens funn peker på et press på de strukturelle rammene, som gir ringvirkninger på prosesskvaliteten. Presset vanskeliggjør barnas muligheter for å bygge gode relasjoner med de ansatte i barnehagen, som igjen kan påvirke barns trivsel og sosial-emosjonelle utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectlivsmestringnb_NO
dc.subjectbarnehagekvalitetnb_NO
dc.subjectvoksen-barn relasjonnb_NO
dc.subjectsosial-emosjonell utviklingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleLivsmestring og barnehagekvalitet. En litteraturstudie av nordisk forskning.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal