Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøkken, Ingrid Midteide
dc.contributor.authorSiqveland, Marta
dc.date.accessioned2019-10-18T18:29:28Z
dc.date.available2019-10-18T18:29:28Z
dc.date.issued2019-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623282
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen. Målet var å undersøke barnehagelæreres forståelse av innagerende atferd, og hva de vektlegger i tilretteleggingen av det psykososiale miljøet for å fremme innagerende barns psykiske helse. Hensikten med studien har vært å skape en økt bevissthet og engasjement rundt barn som viser innagerende atferd i barnehagen. Det teoretiske perspektivet som ligger til grunn for studien omtaler innagerende atferd som vanskelig og problematisk for barnet. Det skiller altså ikke mellom innagerende atferd og innagerende vansker, vansken er allerede til stede i atferden. Teori og forskning som presenteres i studien konkretiserer viktigheten av personalets relasjonskompetanse i møte med barnet, der kvaliteten på relasjonen er viktig for barnets psykiske helse. Måten voksne evner å fremme trygg tilknytning og bygge relasjoner har stor betydning for barnets opplevelse av trygghet i relasjonen. Studien er en kvalitativ studie som benytter semistrukturert forskningsintervju for å undersøke seks barnehagelæreres forståelse av innagerende atferd og hva de vektlegger i tilretteleggingen av det psykososiale miljøet for å fremme innagerende barns psykiske helse. Resultatene av studien viser en forståelse av innagerende atferd som stille, tilbaketrukket og lite selvhevdende, men alvorlighetsgraden ved atferden forstås ulikt. Resultatene viser også at trygghet må ligge til grunn for å kunne tilrettelegge for et psykisk helsefremmende barnehagemiljø, der voksenrollen løftes frem som sentral. Å arbeide strategisk med sosial kompetanse hos barn som viser innagerende atferd, blir av denne studien forstått som svært viktig om barnets psykiske helse skal fremmes. Barnets sosiale kompetanse påvirker barnets relasjoner til andre barn, samt barnets evne til å leke.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectinnagerende atferdnb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectpsykososialt miljønb_NO
dc.subjectrelasjonskompetansenb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.titleInnagerende atferd og psykisk helse i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber81nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal