Barnehagelæreres erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger.
Master thesis

View/ Open
Date
2019-06-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er trygg tilknytning i barnehagen. En del av studiens hensikt er å få et innblikk i hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning. For å best mulig kunne se på hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning er det tatt utgangspunkt i problemstillingen;
Hva er barnehagelærernes erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger?
Metode:
Utvalget består av fem barnehagelærere som jobber som pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger i Akershus. Det er blitt gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt hvor disse fem pedagogiske lederne er intervjuet med bruk av et semistrukturert intervjuguide. Det er benyttet en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming i undersøkelsen, med vekt på fortolkning. Under Analyseprosessen brukes det en temasentrert tilnærming, hvor materialet er delt inn i kategorier og sammenliknet for å finne mønster, begreper og gjentakelser som kan være relevante for å besvare problemstillingen.
Hovedfunn:
Gjennom spørsmål og svar rundt erfaringer og arbeidet med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdeling, kan man se gode forutsetninger for å kunne sikre alle barns muligheter for å utvikle nære relasjoner i barnehagen, og miljøer som fremmer positiv utvikling. Gjennom erfaringer vises det en god kompetanse når det kommer til å arbeide med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger, men det kan se ut til at mer teoretisk kunnskap om tilknytningsteori, kunne gjort barnehagelærerne bedre rustet til å fremme trygg tilknytning og skape trygge tilknytningsrelasjoner i barnehagen. Det kan se ut til å være et behov for mer systematisk arbeid utover tilvenningsperioden, og tilbudet barn får kan se ut til å variere fra barnehage til barnehage.
Description
Master's thesis in Special education