Forskjeller på ferdigheter i ordavkoding og regnefakta hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623291Utgivelsesdato
2019-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har følgende forskningsspørsmål:
1. Er det forskjell på ferdigheter i ordavkoding hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn?
2. Er det forskjell på ferdigheter i regnefakta hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn?
Undersøkelsen bygger på data som er hentet inn gjennom Stavangerprosjekter. Utvalget består av 95 elever fra samme årskull på 5.trinn, som alle er identifisert på mestringsnivå 1 på en eller begge av Nasjonale prøver i lesing og regning. Utvalget ble delt i tre grupper; elever med svak leseferdighet, elever med svak regneferdighet og elever med både svak lese- og regneferdighet. Ved kvantitativ metode ble det gjennomført analyser for å belyse forskningsspørsmålene. Det ble kjørt signifikanstester for å finne om gruppene viste signifikant forskjell i ferdigheter i ordavkoding og regnefakta.
Resultatene viser at elever med svak leseferdighet ikke er en homogen gruppe, men at de har signifikant forskjell i ferdigheter i ordavkoding. Elever med svak leseferdighet kan vise tilnærmet aldersadekvate ferdigheter i ordavkoding. Svak leseferdighet betyr ikke nødvendigvis vansker med framhenting av regnefakta. Samtidig kan svak leseferdighet være til hinder for regneferdigheten når tekst er involvert i matematiske oppgaver. Elever med svake regneferdigheter fremstår som en mer homogen gruppe uavhengig hvilke prestasjoner de viser i lesing, og har ikke signifikant forskjell i ferdigheter i regnefakta. Elever med svak regneferdighet kan ha en funksjonell leseferdighet.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education