Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjestsen, Åse Katrine
dc.contributor.authorVoll, Anne
dc.date.accessioned2019-10-18T19:09:31Z
dc.date.available2019-10-18T19:09:31Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623291
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven har følgende forskningsspørsmål: 1. Er det forskjell på ferdigheter i ordavkoding hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn? 2. Er det forskjell på ferdigheter i regnefakta hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn? Undersøkelsen bygger på data som er hentet inn gjennom Stavangerprosjekter. Utvalget består av 95 elever fra samme årskull på 5.trinn, som alle er identifisert på mestringsnivå 1 på en eller begge av Nasjonale prøver i lesing og regning. Utvalget ble delt i tre grupper; elever med svak leseferdighet, elever med svak regneferdighet og elever med både svak lese- og regneferdighet. Ved kvantitativ metode ble det gjennomført analyser for å belyse forskningsspørsmålene. Det ble kjørt signifikanstester for å finne om gruppene viste signifikant forskjell i ferdigheter i ordavkoding og regnefakta. Resultatene viser at elever med svak leseferdighet ikke er en homogen gruppe, men at de har signifikant forskjell i ferdigheter i ordavkoding. Elever med svak leseferdighet kan vise tilnærmet aldersadekvate ferdigheter i ordavkoding. Svak leseferdighet betyr ikke nødvendigvis vansker med framhenting av regnefakta. Samtidig kan svak leseferdighet være til hinder for regneferdigheten når tekst er involvert i matematiske oppgaver. Elever med svake regneferdigheter fremstår som en mer homogen gruppe uavhengig hvilke prestasjoner de viser i lesing, og har ikke signifikant forskjell i ferdigheter i regnefakta. Elever med svak regneferdighet kan ha en funksjonell leseferdighet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.subject5.trinnnb_NO
dc.subjectordavkodingnb_NO
dc.subjectleseferdighetnb_NO
dc.subjectregnefaktanb_NO
dc.subjectregneferdighetnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleForskjeller på ferdigheter i ordavkoding og regnefakta hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber99nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel