Elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev dialog og lærer-elev dialog på 9. trinn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623295Utgivelsesdato
2019-06-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en kvalitativ case-studie der formålet var å se på elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev og lærer-elev dialog. Studien har dermed tatt utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål:
1. Hvilke problemløsningsstrategier kan identifiseres i arbeid med problemløsningsoppgaver i smågruppedialoger på 9. trinn?
2. Hvilken rolle spiller det at læreren kommer med hint underveis i elevenes løsningsprosess?
Studiens empiri bygger på to ukers videoobservasjoner av helklasse og to elevgrupper med ulikt faglig nivå. Det er foretatt intervju av læreren før og etter observasjon, samt gruppeintervju av elevgruppene i etterkant. Det er også brukt visualiserende tegninger fra elevbøker.
Jeg har identifisert flere problemløsningsstrategier som elevene benyttet i smågruppedialogene gjennom tre problemløsningsoppgaver. Resultatene av studien viser at to elevgrupper benyttet seg av ulike strategier, der visualisering i den ene gruppa førte til strategien å finne mønster og generalisering, og modellering i den andre gruppa førte sammen med strategien prøving og feiling til fremdrift. Et annet hovedfunn er at den faglig sterke gruppa så tilbake, reflekterte og monitorerte i hvert av problemene, og gjennomførte alle stegene i problemløsningsprosessen. Den andre gruppa benyttet ikke disse strategiene i samme grad, og gjennomførte ikke alle stegene i problemløsningsprosessen.
Lærerveiledningen ble differensiert i de to gruppene, og funnene tyder på at lærers hint førte til at elevene i den faglig sterke gruppa benyttet seg av flere strategier samt jobbet dypere i problemløsningsprosessen som følge av hintene. I den andre gruppa førte hintene til at elevene benyttet seg av strategiene som læreren ledet dem til.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school