Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorÅrthun, Linda
dc.date.accessioned2019-10-18T19:22:43Z
dc.date.available2019-10-18T19:22:43Z
dc.date.issued2019-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623295
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDette er en kvalitativ case-studie der formålet var å se på elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev og lærer-elev dialog. Studien har dermed tatt utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvilke problemløsningsstrategier kan identifiseres i arbeid med problemløsningsoppgaver i smågruppedialoger på 9. trinn? 2. Hvilken rolle spiller det at læreren kommer med hint underveis i elevenes løsningsprosess? Studiens empiri bygger på to ukers videoobservasjoner av helklasse og to elevgrupper med ulikt faglig nivå. Det er foretatt intervju av læreren før og etter observasjon, samt gruppeintervju av elevgruppene i etterkant. Det er også brukt visualiserende tegninger fra elevbøker. Jeg har identifisert flere problemløsningsstrategier som elevene benyttet i smågruppedialogene gjennom tre problemløsningsoppgaver. Resultatene av studien viser at to elevgrupper benyttet seg av ulike strategier, der visualisering i den ene gruppa førte til strategien å finne mønster og generalisering, og modellering i den andre gruppa førte sammen med strategien prøving og feiling til fremdrift. Et annet hovedfunn er at den faglig sterke gruppa så tilbake, reflekterte og monitorerte i hvert av problemene, og gjennomførte alle stegene i problemløsningsprosessen. Den andre gruppa benyttet ikke disse strategiene i samme grad, og gjennomførte ikke alle stegene i problemløsningsprosessen. Lærerveiledningen ble differensiert i de to gruppene, og funnene tyder på at lærers hint førte til at elevene i den faglig sterke gruppa benyttet seg av flere strategier samt jobbet dypere i problemløsningsprosessen som følge av hintene. I den andre gruppa førte hintene til at elevene benyttet seg av strategiene som læreren ledet dem til.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectproblemløsningnb_NO
dc.subjectproblemløsningsstrategiernb_NO
dc.subjectlærerveiledning i smågruppernb_NO
dc.subject9. trinnnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleElevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev dialog og lærer-elev dialog på 9. trinnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber140nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal