dc.contributor.advisor | Billington, Mary Genevieve | |
dc.contributor.author | Løfsgaard, Lene | |
dc.date.accessioned | 2019-11-19T09:45:54Z | |
dc.date.available | 2019-11-19T09:45:54Z | |
dc.date.issued | 2019-05-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2629233 | |
dc.description | Master's thesis in Literacy studies | nb_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Denne studien handler om de forventninger og utfordringer som innføringen av lærerspesialister i skolen har brakt med seg. Målet med studien var å få et innblikk i hvordan lærerspesialistene selv opplevde sin rolle som faglig leder, og forskningsspørsmålet var følgende: Hvordan tolker og erfarer et utvalg lærerspesialister sin rolle som faglig leder i skolen?
Teori: Lærerspesialistordningen er relativt ny i Norge, men lignende ordninger har eksistert i land som USA, Storbritannia og Australia i flere tiår. Internasjonal forskning beskriver rollen som svært sammensatt og den består av mange ulike oppgaver. Teoriene som ligger til grunn for undersøkelsen tar for seg forskning som beskriver lærerledelse, lærerspesialistens rolle i skolen og forutsetninger for god utøvelse av rollen. I tillegg vil litteratur som belyser arbeid i profesjonelle læringsfellesskap være veiledende da en stor del av rollen dreier seg om både ledelse av og deltakelse i lærende fellesskap.
Metode: Studien baserer seg på kvalitative intervjuer av fem lærere som hver er lærerspesialist på sin skole. Datamaterialet ble analysert, systematisert og presentert gjennom Malterud (2017) sin analysemetode, systematisk tekstkondensering. Dataene ble deretter analysert og drøftet i lys av teori.
Resultat: Funnene viser at spenningen mellom administrative og fagspesifikke oppgaver er sentral. Lærerspesialistene ønsket med rollen å ha fokus på fag, mens rektorene blant annet har gitt lærerspesialistene lederoppgaver i skoleutviklingsarbeid. I dette ligger et behov for avklaring om slike lederoppgaver skal defineres som administrativt arbeid, eller om de skal betraktes som en utvikling av skolen som lærende organisasjon, med påfølgende økt læring på alle nivåer. Samtidig viser funn at rollen, etter Kunnskapsdepartementets (2014) intensjon, i stor grad kan anses å være en alternativ karrierevei for lærere uten å gå over i en administrativ stilling. Funn viser også at de involverte i ordningen ønsker å fortsette i rollen, noe som indikerer at erfaringen har vært positiv for lærerspesialistene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | lesevitenskap | nb_NO |
dc.subject | literacy studies | nb_NO |
dc.subject | lærerspesialist | nb_NO |
dc.subject | faglig leder | nb_NO |
dc.subject | profesjonelle læringsfellesskap | nb_NO |
dc.subject | karrierevei | nb_NO |
dc.title | Innføringen av lærerspesialister i skolen i Norge - forventninger og utfordringer. En studie av hvordan lærerspesialistene ved tre skoler i en kommune i Norge har tolket og erfart sin rolle som faglig leder. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 1-73 | nb_NO |