Kommunikativ skriving på 1.trinn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2629285Utgivelsesdato
2018-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner på skolen. Problemstillingen jeg søkte svar på, var: Hvordan utøver elevene mottakerbevissthet, og hvordan utvikler elevenes kodingsferdigheter seg over tid når det blir lagt til rette for funksjonell skriving fra første dag i første klasse?
Med bakgrunn i forskningsbaserte anbefalinger for begynneropplæring i skriving og et teoretisk rammeverk som blant annet inkluderte skrivehjulet, skrivetrekanten og en operasjonalisering av begrepet mottakerbevissthet, ble det designet et undervisningsopplegg der elevene skrev såkalte familiemeldinger til foreldrene sine, hvor de fortalte om noe de hadde lært eller opplevd på skolen. Datamaterialet bestod av 12 familiemeldinger fra fire elever med enten høy eller lav bokstavkunnskap ved skolestart.
Resultatene som fremgikk av en deskriptiv tekstanalyse av familiemeldingene, viste at alle de fire elevene utøvet en viss grad av mottakerbevissthet når de fikk skrivestøtte av læreren, hadde et formål med skrivingen og teksten var adressert til autentiske mottakere, uavhengig av elevenes bokstavkunnskap ved skolestart. Alle de fire elevenes kodingsferdigheter utviklet seg ved at elevene posisjonerte seg som skriveforskere og eksperimenterte med ulike skrivemåter.
Beskrivelse
Master's thesis in Teacher leadership: Literacy track