Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoem, Toril Frafjord
dc.contributor.authorNygård, Stine
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-11-19T12:08:49Z
dc.date.available2019-11-19T12:08:49Z
dc.date.issued2018-06-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2629285
dc.descriptionMaster's thesis in Teacher leadership: Literacy tracknb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner på skolen. Problemstillingen jeg søkte svar på, var: Hvordan utøver elevene mottakerbevissthet, og hvordan utvikler elevenes kodingsferdigheter seg over tid når det blir lagt til rette for funksjonell skriving fra første dag i første klasse? Med bakgrunn i forskningsbaserte anbefalinger for begynneropplæring i skriving og et teoretisk rammeverk som blant annet inkluderte skrivehjulet, skrivetrekanten og en operasjonalisering av begrepet mottakerbevissthet, ble det designet et undervisningsopplegg der elevene skrev såkalte familiemeldinger til foreldrene sine, hvor de fortalte om noe de hadde lært eller opplevd på skolen. Datamaterialet bestod av 12 familiemeldinger fra fire elever med enten høy eller lav bokstavkunnskap ved skolestart. Resultatene som fremgikk av en deskriptiv tekstanalyse av familiemeldingene, viste at alle de fire elevene utøvet en viss grad av mottakerbevissthet når de fikk skrivestøtte av læreren, hadde et formål med skrivingen og teksten var adressert til autentiske mottakere, uavhengig av elevenes bokstavkunnskap ved skolestart. Alle de fire elevenes kodingsferdigheter utviklet seg ved at elevene posisjonerte seg som skriveforskere og eksperimenterte med ulike skrivemåter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbegynneropplæringennb_NO
dc.subjectmottakerbevissthetnb_NO
dc.subjectfunksjonell skrivingnb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.titleKommunikativ skriving på 1.trinnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal