Leseflyt på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av læreres vurdering og trening av leseflyt med utgangspunkt i kartleggingsverktøyet SOL
Master thesis

View/ Open
Date
2019-05-31Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Sammendrag
I denne avhandlingen har fokuset vært rettet mot kartlegging av lesing, og leseflyt spesifikt. Målet for forskningen har vært å løfte frem hvordan erfarne lærere kartlegger elevers leseflyt og hvordan de ser kartleggingsresultatene i sammenheng med leseundervisningen. Empirien i studiet bygger på fire kvalitative intervjuer med erfarne mellomtrinnslærere. Deres tolkninger og vurderinger av elevers leseflyt bygger på erfaring med bruk av kartleggingsverkøyet SOL (Systematisk Observasjon av Lesing).
Funnene viser at informantene har en forståelse av leseflyt som samsvarer godt med teori og forskning der avkoding og prosodi sees i nær sammenheng med leseforståelse og helhetlig tekstarbeid. Dette kom til uttrykk da informantene tolket målformuleringene som omhandler leseflyt i SOL-verktøyet (SOL trinn 7). De tolket med faglig kunnskap og forståelse, til tross for at målformuleringene kan oppfattes upresise og tidvis mangelfulle. Selve rapporteringssystemet i SOL uttrykte flere av informantene at de synes er vanskelig å bruke i sammenheng med målformuleringene om leseflyt. Intensjonen om at leseflytkartleggingen skal gjentas flere ganger på ulike tekster og trinn sammenholdt med et innrapporteringssystem med definerte svaralternativer og kokret avkrysning i skjema, ble opplevd som krevende og delvis lite forenelig. Samtidig så fremhevet informantene at de nyttiggjør seg den informasjonen de får gjennom kartleggingen i undervisningen i klassen. Informantene hadde et bevisst forhold til hvilke elementer ved leseflyt de vektla til hvilken tid i lesetreningen. Det fremkom en forskyvning fra avkodingstrening i fjerde og femte klasse til større vekt på helhetlig tekstarbeid og strategisk lesing i sjuende klasse.
Description
Master's thesis in Teacher Leadership: Literacy track