Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMossige, Margunn
dc.contributor.authorSolumshengslet, Helen
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-11-19T12:12:24Z
dc.date.available2019-11-19T12:12:24Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2629288
dc.descriptionMaster's thesis in Teacher Leadership: Literacy tracknb_NO
dc.description.abstractSammendrag I denne avhandlingen har fokuset vært rettet mot kartlegging av lesing, og leseflyt spesifikt. Målet for forskningen har vært å løfte frem hvordan erfarne lærere kartlegger elevers leseflyt og hvordan de ser kartleggingsresultatene i sammenheng med leseundervisningen. Empirien i studiet bygger på fire kvalitative intervjuer med erfarne mellomtrinnslærere. Deres tolkninger og vurderinger av elevers leseflyt bygger på erfaring med bruk av kartleggingsverkøyet SOL (Systematisk Observasjon av Lesing). Funnene viser at informantene har en forståelse av leseflyt som samsvarer godt med teori og forskning der avkoding og prosodi sees i nær sammenheng med leseforståelse og helhetlig tekstarbeid. Dette kom til uttrykk da informantene tolket målformuleringene som omhandler leseflyt i SOL-verktøyet (SOL trinn 7). De tolket med faglig kunnskap og forståelse, til tross for at målformuleringene kan oppfattes upresise og tidvis mangelfulle. Selve rapporteringssystemet i SOL uttrykte flere av informantene at de synes er vanskelig å bruke i sammenheng med målformuleringene om leseflyt. Intensjonen om at leseflytkartleggingen skal gjentas flere ganger på ulike tekster og trinn sammenholdt med et innrapporteringssystem med definerte svaralternativer og kokret avkrysning i skjema, ble opplevd som krevende og delvis lite forenelig. Samtidig så fremhevet informantene at de nyttiggjør seg den informasjonen de får gjennom kartleggingen i undervisningen i klassen. Informantene hadde et bevisst forhold til hvilke elementer ved leseflyt de vektla til hvilken tid i lesetreningen. Det fremkom en forskyvning fra avkodingstrening i fjerde og femte klasse til større vekt på helhetlig tekstarbeid og strategisk lesing i sjuende klasse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectleseflytnb_NO
dc.subjectlesekartleggingnb_NO
dc.subjectSystematisk Observasjon av Lesing (SOL)nb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.subjectautomatisk ordgjenkjenningnb_NO
dc.subjectprosodinb_NO
dc.subjectlitearcy studiesnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.titleLeseflyt på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av læreres vurdering og trening av leseflyt med utgangspunkt i kartleggingsverktøyet SOLnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal