dc.contributor.advisor | Bjuland, Raymond | |
dc.contributor.author | Bergheim, May Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T11:00:51Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T11:00:51Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676410 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | en_US |
dc.description.abstract | Kunnskap om elevenes læringsprosess er viktig, og denne masteroppgaven retter fokuset mot hvordan to utvalgte elever, 6.trinn, tar utgangspunkt i sine tidligere erfaringer i møte med addisjon av brøk med ulik nevner. Gjennom en kommognitiv diskursanalyse av noen utvalgte caser belyses noen mulige faktorer som kan påvirke elevenes valg av strategier og fremgangsmåter i møte med addisjon av brøk med ulik nevner. Forskningsspørsmålene som denne studien forsøker å besvare er «hvordan kan elevenes tidligere erfaringer innenfor matematikk påvirke elevenes strategier og løsninger i møte med addisjon av brøk med ulik nevner?» og «hvordan kan det kommognitive perspektivet bidra til å få innsikt i elevenes møte med addisjon av brøk med ulik nevner?».
Gjennom denne studien blir det utført en dyptgående analyse av to utvalgte elevers individuelle diskurs, og resultatene bidrar til eksisterende kunnskap om elevenes vansker i møte med brøk. Hvis vi ser elevenes strategier gjennom perspektivet til en som er erfaren i matematikk vil det kunne oppleves som overraskende og uventet. Gjennom forsøk på å ta elevperspektivet, kan vi derimot oppdage flere aspekt ved oppgavesituasjonen som elevene står ovenfor som bidrar til at elevenes strategivalg ikke er så uventet. Lærerens bruk av visuelle mediatorer og hvordan læreren legger til rette for en forbindelse mellom ulike sekvenser i undervisningsøkten viser seg å være sentrale element når elevene skal velge strategi for å løse en gitt oppgave. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskole | en_US |
dc.subject | matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | brøk | en_US |
dc.subject | addisjon | en_US |
dc.subject | elevstrategier | en_US |
dc.subject | matematisk diskurs | en_US |
dc.subject | kommognisjon | en_US |
dc.subject | diskursanalyse | en_US |
dc.subject | matematiske rutiner | en_US |
dc.title | En kommognitiv case-studie med fokus på hvordan tidligere erfaringer kan påvirke elevers strategier i møte med brøkaddisjon. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-134 | en_US |