dc.contributor.advisor | Bjuland, Raymond | |
dc.contributor.author | Kellerhals, Mischa | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T11:15:28Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T11:15:28Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676423 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | en_US |
dc.description.abstract | Matematikkundervisning som vektlegger dialogen mellom elevene og læreren er i tråd med nyere forskning også stadig mer fremtredende i skolen. Den nye læreplanen fremhever blant annet kommunikasjon, argumentasjon og resonnering som kjerneelementer i matematikkfaget. Dette er sammenfallende med en sosiokulturell forståelse av læring som legger vekt på språkets betydning for elevenes læring. Denne studien adresserer dialogisk kontekstbasert undervisning på 6. trinn i et norsk klasserom, og belyser hvordan læreren kan invitere elevene inn i den matematiske helklassesamtalen i arbeid med multiplikasjon. I arbeidet har transkribert videomateriale fra helklassesamtaler blitt analysert med bruk av teoretiske rammeverk som er knyttet til samtaletrekk og dialogiske ytringer.
Funnene peker på viktigheten av å skape rom for de ulike elevenes deltakelse i de matematiske samtalene. Et sentralt verktøy for å engasjere flest mulig elever i matematisk samtale er bruk av læringspartner i helklassekonteksten. I kontekstbasert undervisning er en viktig del av undervisningsarbeidet å skape engasjement, undring og muligheter for deltakelse. Resultatene diskuteres også i lys av kjerneelementene i den nye læreplanen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | dialogisk undervisning | en_US |
dc.subject | samtaletrekk | en_US |
dc.subject | multiplikasjon | en_US |
dc.subject | dialogiske ytringer | en_US |
dc.subject | kjerneelementer | en_US |
dc.subject | dialogic teaching | en_US |
dc.subject | talk moves | en_US |
dc.subject | dialogue moves | en_US |
dc.subject | core practices | en_US |
dc.subject | grunnskole | en_US |
dc.subject | matematikkdidaktikk | en_US |
dc.title | Lærerens invitasjon til elevenes deltakelse i den matematiske helklassesamtalen i lys av kontekstbasert dialogisk undervisning på 6. trinn. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 102 | en_US |