Lærerens invitasjon til elevenes deltakelse i den matematiske helklassesamtalen i lys av kontekstbasert dialogisk undervisning på 6. trinn.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676423Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Sammendrag
Matematikkundervisning som vektlegger dialogen mellom elevene og læreren er i tråd med nyere forskning også stadig mer fremtredende i skolen. Den nye læreplanen fremhever blant annet kommunikasjon, argumentasjon og resonnering som kjerneelementer i matematikkfaget. Dette er sammenfallende med en sosiokulturell forståelse av læring som legger vekt på språkets betydning for elevenes læring. Denne studien adresserer dialogisk kontekstbasert undervisning på 6. trinn i et norsk klasserom, og belyser hvordan læreren kan invitere elevene inn i den matematiske helklassesamtalen i arbeid med multiplikasjon. I arbeidet har transkribert videomateriale fra helklassesamtaler blitt analysert med bruk av teoretiske rammeverk som er knyttet til samtaletrekk og dialogiske ytringer.
Funnene peker på viktigheten av å skape rom for de ulike elevenes deltakelse i de matematiske samtalene. Et sentralt verktøy for å engasjere flest mulig elever i matematisk samtale er bruk av læringspartner i helklassekonteksten. I kontekstbasert undervisning er en viktig del av undervisningsarbeidet å skape engasjement, undring og muligheter for deltakelse. Resultatene diskuteres også i lys av kjerneelementene i den nye læreplanen
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school