Matematiske krav i ledelse av matematiske diskusjoner
Master thesis
View/ Open
Date
2020-06-09Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Denne studien undersøker matematiske krav som læreren kan møte i ledelse av matematiske helklassediskusjoner. En lærer og hennes to klasser på sjette trinn ble observert over en periode på to uker. Læreren ble strategisk utvalgt på grunn av sitt fokus på dialogisk undervisning i matematikk. Ut ifra videoopptakene er det valgt ut tre episoder hvor en matematisk diskusjon er observert. Episodene er analysert for å identifisere matematiske undervisningsoppgaver som læreren kan møte i ledelsen av matematiske diskusjoner basert på matematiske problem som oppstår i undervisningen. Det drøftes så hvordan de matematiske undervisningsoppgavene stiller krav til lærerens matematiske kunnskap.
Gjennom analysearbeidet identifiseres seks matematiske undervisningsoppgaver som stiller matematiske krav til læreren. De seks oppgavene er å lede elevene til mål, å tolke elevsvar, å vurdere gyldigheten i elevsvarene, å identifisere potensialet i elevenes ytringer, å stille gode og oppfølgende spørsmål, og vurdere tidsbruken. Til tross for at disse oppgavene ikke er matematiske i seg selv, viser studien at de har betydning for matematikken. Sammenlignet med mer tradisjonell utspørring, kan det se ut som at de identifiserte oppgavene er mer komplekse i arbeidet med å lede matematiske diskusjoner.
Studien konkluderer med at det kan stilles flere matematiske krav til læreren i arbeidet med ledelse av matematiske diskusjoner. De matematiske undervisningsoppgavene stiller krav til lærerens matematiske kunnskap som strekker seg utover en allmenn fagkunnskap. Lærerens spesialiserte fagkunnskap og fagdidaktiske kunnskap får en fremtredende plass. Studien er et bidrag til videre forskning på matematisk diskusjon i klasserommet og rustningen av lærere i dette arbeidet.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school