Show simple item record

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorReinertsen, Cathrine
dc.date.accessioned2020-09-04T11:47:27Z
dc.date.available2020-09-04T11:47:27Z
dc.date.issued2020-06-09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676440
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolen_US
dc.description.abstractDenne studien undersøker matematiske krav som læreren kan møte i ledelse av matematiske helklassediskusjoner. En lærer og hennes to klasser på sjette trinn ble observert over en periode på to uker. Læreren ble strategisk utvalgt på grunn av sitt fokus på dialogisk undervisning i matematikk. Ut ifra videoopptakene er det valgt ut tre episoder hvor en matematisk diskusjon er observert. Episodene er analysert for å identifisere matematiske undervisningsoppgaver som læreren kan møte i ledelsen av matematiske diskusjoner basert på matematiske problem som oppstår i undervisningen. Det drøftes så hvordan de matematiske undervisningsoppgavene stiller krav til lærerens matematiske kunnskap. Gjennom analysearbeidet identifiseres seks matematiske undervisningsoppgaver som stiller matematiske krav til læreren. De seks oppgavene er å lede elevene til mål, å tolke elevsvar, å vurdere gyldigheten i elevsvarene, å identifisere potensialet i elevenes ytringer, å stille gode og oppfølgende spørsmål, og vurdere tidsbruken. Til tross for at disse oppgavene ikke er matematiske i seg selv, viser studien at de har betydning for matematikken. Sammenlignet med mer tradisjonell utspørring, kan det se ut som at de identifiserte oppgavene er mer komplekse i arbeidet med å lede matematiske diskusjoner. Studien konkluderer med at det kan stilles flere matematiske krav til læreren i arbeidet med ledelse av matematiske diskusjoner. De matematiske undervisningsoppgavene stiller krav til lærerens matematiske kunnskap som strekker seg utover en allmenn fagkunnskap. Lærerens spesialiserte fagkunnskap og fagdidaktiske kunnskap får en fremtredende plass. Studien er et bidrag til videre forskning på matematisk diskusjon i klasserommet og rustningen av lærere i dette arbeidet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectdiskusjoneren_US
dc.subjectundervisningsoppgaveren_US
dc.subjectkunnskapen_US
dc.titleMatematiske krav i ledelse av matematiske diskusjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber98en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal