dc.contributor.advisor | Jølbo, Ingri Dommersnes | |
dc.contributor.author | Ims, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T12:12:19Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T12:12:19Z | |
dc.date.issued | 2020-06-12 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676449 | |
dc.description | Master's thesis in didactics of Norwegian | en_US |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er lesestrategier. Med dette utgangspunktet har jeg undersøkt hvordan lærere på fjerde trinn anvender lesestrategier i undervisningen, og hvordan elevene selv mestrer å bruke lesestrategiene uten veiledende hjelp fra en lærer. Basert på resultatene har jeg definert noen faktorer jeg mener har hatt betydning for elevenes bruk av lesestrategier. Problemstillingen i denne studien har dermed vært:
Hvilke faktorer bidrar til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn?
For å kunne svare på problemstillingen har jeg utført en kvalitativ studie, med utgangspunkt i observasjon og intervju. Datainnsamlingen tok utgangspunkt i to fjerdeklasser og deres to lærere. Jeg observerte undervisningstimer i fagene norsk og naturfag, der hensikten var å få et innblikk i hvordan lesestrategier var en del av undervisningen. Fire elever ble intervjuet, og gjennomførte så en lese- og skriveoppgave i tilknytning til intervjuet. Videre ble lærerne på fjerde trinn intervjuet, med utgangspunkt i hvordan de underviser i lesing og lesestrategier i de aktuelle fagene.
Funnene mine viser at det er fire faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier. De fire faktorene er: Motivasjon og interesse, muntlig kultur i klasserommet, eksplisitt fokus i lesefasene og tilpasset opplæring. Et kjennetegn ved alle faktorene, slik de fremstod i denne studien, er at de kjennetegnes ved et samspill mellom elevene og lærerne, og elevene i mellom. Undervisningen til lærerne bygger på en eksplisitt strategiundervisning, der samtalen er i sentrum. Lesestrategier blir modellert slik at elevene kan anvende strategiene basert på sine interesser og forutsetninger. Slik vil elevene bli mer motiverte og oppleve mestring, ved bruk av lesestrategier i møte med ulike tekster i skolen. De elevene jeg intervjuet brukte lesestrategier selvstendig og variert. Dette gir meg en indikasjon på at strategiundervisningen her er god. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | lesing | en_US |
dc.subject | leseforståelse | en_US |
dc.subject | lesestrategier | en_US |
dc.subject | fagtekst | en_US |
dc.subject | "the fourth grade slump" | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | norskdidaktikk | en_US |
dc.title | Mulige faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 87 | en_US |