Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJølbo, Ingri Dommersnes
dc.contributor.authorIms, Marianne
dc.date.accessioned2020-09-04T12:12:19Z
dc.date.available2020-09-04T12:12:19Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676449
dc.descriptionMaster's thesis in didactics of Norwegianen_US
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er lesestrategier. Med dette utgangspunktet har jeg undersøkt hvordan lærere på fjerde trinn anvender lesestrategier i undervisningen, og hvordan elevene selv mestrer å bruke lesestrategiene uten veiledende hjelp fra en lærer. Basert på resultatene har jeg definert noen faktorer jeg mener har hatt betydning for elevenes bruk av lesestrategier. Problemstillingen i denne studien har dermed vært: Hvilke faktorer bidrar til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn? For å kunne svare på problemstillingen har jeg utført en kvalitativ studie, med utgangspunkt i observasjon og intervju. Datainnsamlingen tok utgangspunkt i to fjerdeklasser og deres to lærere. Jeg observerte undervisningstimer i fagene norsk og naturfag, der hensikten var å få et innblikk i hvordan lesestrategier var en del av undervisningen. Fire elever ble intervjuet, og gjennomførte så en lese- og skriveoppgave i tilknytning til intervjuet. Videre ble lærerne på fjerde trinn intervjuet, med utgangspunkt i hvordan de underviser i lesing og lesestrategier i de aktuelle fagene. Funnene mine viser at det er fire faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier. De fire faktorene er: Motivasjon og interesse, muntlig kultur i klasserommet, eksplisitt fokus i lesefasene og tilpasset opplæring. Et kjennetegn ved alle faktorene, slik de fremstod i denne studien, er at de kjennetegnes ved et samspill mellom elevene og lærerne, og elevene i mellom. Undervisningen til lærerne bygger på en eksplisitt strategiundervisning, der samtalen er i sentrum. Lesestrategier blir modellert slik at elevene kan anvende strategiene basert på sine interesser og forutsetninger. Slik vil elevene bli mer motiverte og oppleve mestring, ved bruk av lesestrategier i møte med ulike tekster i skolen. De elevene jeg intervjuet brukte lesestrategier selvstendig og variert. Dette gir meg en indikasjon på at strategiundervisningen her er god.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectlesingen_US
dc.subjectleseforståelseen_US
dc.subjectlesestrategieren_US
dc.subjectfagteksten_US
dc.subject"the fourth grade slump"en_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectnorskdidaktikken_US
dc.titleMulige faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber87en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal