dc.contributor.advisor | Helgevold, Nina | |
dc.contributor.author | Slettebø, Benedicte | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T12:45:05Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T12:45:05Z | |
dc.date.issued | 2020-06-12 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676467 | |
dc.description | Master's thesis in Education | en_US |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg forsøkt å få en innsikt i og forståelse av hvordan lærere arbeidet med flerspråklige elever som ressurs, samt eventuelle utfordringer de møter i arbeidet. Problemstilling for oppgaven har vært:
‘’Hvordan arbeider lærere med flerspråklige elever som ressurs i klasserommet og hvilke utfordringer møter de i dette arbeidet?’’
For å svare på problemstillingen ble det benyttet kvalitativ forskningsmetode. Det teoretiske rammeverket bygger på blant annet ressursorientert forståelse i møte med den flerkulturelle skolen, mangfoldssensitiv undervisning, interkulturell undervisning, inkluderende felleskap og anerkjennelse. Fire lærere på ulike barneskoler har blitt intervjuet for å få et innblikk i deres arbeid og erfaring for å kunne belyse problemstillingen.
Hovedfunnene fra studien viser at lærerne er ressursorienterte og positive i møte med de flerspråklige elevene. De ser etter muligheter for å involvere de flerspråklige elevene i undervisningen, og verdsetter deres deltakelse i etableringen av et flerkulturelt klassefellesskap hvor ulikheter møtes. Et interessant funn er at lærerne opplever utfordringer knyttet til et hierarki blant elevene i klassen der noen elever ser ned på andre ut i fra hvilket land de kommer fra. En av de største utfordringene lærerne møter i arbeidet med flerspråklige elever som ressurs er spørsmålet om hvor mye de kan løfte frem ulikheter og trekke de flerspråklige elevene frem i klasserommet i forhold til hvor mye forskjellighet fellesskapet tåler før det skapes for stor avstand. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | flerspråklige elever | en_US |
dc.subject | ressursorientert forståelse | en_US |
dc.subject | mangfoldssensitiv undervisning | en_US |
dc.subject | interkulturell undervisning | en_US |
dc.subject | utfordringer | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.title | Læreres arbeid med flerspråklige elever som ressurs i klasserommet og utfordringer lærerne møter i dette arbeidet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.source.pagenumber | 76 | en_US |