Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVaaland, Grete Sørensen
dc.contributor.authorSeglem, Rebekka Gullbrekken
dc.date.accessioned2020-09-09T11:35:45Z
dc.date.available2020-09-09T11:35:45Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677052
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractSammendrag: Gode jevnaldrende vennskap er viktige for at elevene skal utvikle seg sosialt og emosjonelt. Likevel kan man gjennom aggresjonsteori se at de reaktivt aggressive elevene ofte har færre venner enn medelevene. Ettersom dette er en stor utfordring i skolen, ønsket jeg å se hva jeg som lærer kan gjøre for å bidra til å motvirke denne tendensen. Problemstillingen for oppgaven ble derfor følgende: Hvilke muligheter har læreren til å påvirke relasjonene mellom reaktivt aggressive elever og deres medelever? For å svare på denne problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg har valgt å bruke semistrukturerte intervju for innsamling av data. Utvalget bestod av syv lærere hvorav tre av dem hadde videreutdanning som omfattet reaktiv aggresjon. Intervjuguiden ble utarbeidet med utgangspunkt i teori om reaktiv aggresjon og utfordringer som følge av reaktiv aggresjon. I tillegg ble det lagt vekt på teori om lærer-elev relasjonen samt elevrelasjonene. Intervjuene ble gjennomført ved hjelp av lydopptaker og datamaterialet ble videre transkribert og analysert ved bruk av dataprogrammet Nvivo. Basert på informantenes svar står de reaktivt aggressive elevene i fare for å utvikle færre nære elevrelasjoner enn sine medelever, noe som bekrefter aggresjonsteorien. Studiens resultater viser dog at informantene så flere muligheter for å påvirke denne negative tendensen. Basert på resultatene og teori ble det konkludert med at lærere har mulighet til å påvirke elevrelasjonene ved blant annet å forebygge aggresjon og hjelpe eleven med reaktiv aggresjon til å endre tolkningsmønster. I tillegg vil det være hensiktsmessig å jobbe direkte med elevrelasjonen ved å være tett på den reaktivt aggressive eleven slik at en kan forhindre mistolkninger. Til slutt har læreren også mulighet til å påvirke elevrelasjonene ved å skape forståelse hos medelevene. Avslutningsvis tydeliggjør forskningsoppgaven nødvendigheten av kunnskap om temaet, både for lærernes skyld og for elevenes skyld.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectreaktiv aggresjonen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectnegativt tolkningsmønsteren_US
dc.subjectsosial kompetanseen_US
dc.subjectskole-hjem samarbeiden_US
dc.titleRelasjonsbygging for reaktivt aggressive elever – hva kan læreren bidra med?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber1-100en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal