Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMangen, Anne
dc.contributor.authorSandvold, Gro
dc.date.accessioned2020-09-09T11:48:58Z
dc.date.available2020-09-09T11:48:58Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677060
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvilke tekster som er meningsfulle for en førsteklassing sett i lys av teoriene Phonics og Whole Language. Leseark som lærere produserer selv og Fabel 1 lesebok som ble gitt ut i 2020, ble beskrevet og drøftet i lys av Phonics, Whole Language eller en balansert tilnærming. Studien drøftet også om noen tekster eller virkemidler fungerte bedre enn andre i forhold til å nå målet om meningsfulle tekster. Analysen av leseark som lærere produserte selv viste at hovedfokus var på teknisk avkoding samtidig som disse lesearkene søkte å imøtekomme elevenes ulike leseferdigheter, men at det var en mangel på en felles hovedtekst og kontekst som gjorde at sammenhengen mellom tekstene på de ulike nivåene var svak. Dette gjorde tilpasning til elevenes nivå mer krevende. Analysene av Fabel 1 lesebok viste at tekstene i boka opptrer i kjente kontekster for begynnerleseren, og at øving på delferdigheter blir satt inn i en større meningsfull sammenheng. Bruk av ulike lesenivå som tar utgangspunkt i en felles hovedtekst muliggjør at alle elevene kan ta del i et felles innhold selv om de har ulike leseferdigheter. Leseboka tar i bruk en balansert tilnærming til tekster der det beste fra Phonics og Whole Language tradisjonene blir utnyttet. Datamateriale fra en spørreundersøkelse fra Two Teachers- prosjektet ble brukt som et kvantitativt bakteppe for studien. I spørreundersøkelsen hadde lærere svart på hvilke tekster som ble brukt i undervisningen og som leselekser. Ved å kombinere deskriptive analyser fra spørreundersøkelsen med et nærblikk på tekster i forhold til teori, belyser studien hvilke tekster som kunne være meningsfulle for en førsteklassing. Resultater fra spørreundersøkelsen viste at tekster fra lesebok eller annen fellesbok ble mest brukt i begynneropplæringen i første klasse, etterfulgt av leseark og nivådelte småbøker. Fellestrekk for disse tekstene er at de har ulike lesenivå som muliggjør en tilpasning til elevene. Et interessante funn fra spørreundersøkelsen var at tekster elever hadde produsert selv og tekster som elever hadde produsert sammen med læreren ble i mindre grad brukt som lesetekster.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectbegynneropplæring i lesingen_US
dc.subjecttekstanalyse av lesearken_US
dc.subjecttekstanalyse av leseboken_US
dc.subjectphonicsen_US
dc.subjectwhole languageen_US
dc.subjectbalansert tilnærmingen_US
dc.subjecttidlig innsatsen_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectleseopplæringen_US
dc.titleLeseark eller lesebok? En analyse og drøfting av tekster lærerne produserer selv og tekster i leseboken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber2-99en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel