Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen.
Master thesis

View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med mobbing og krenkelser i barnehagen, samt hvordan de arbeider forebyggende, da med særlig vekt på utøvelsen av den autoritative voksenstilen. Dette er en studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori.
I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning på mobbebegrepet og mobbing i et barnehageperspektiv. Her trekkes det inn sentrale tema knyttet til arbeid med å forebygge mobbing, etterfulgt av teori rundt utøvelse av den autoritative voksenstilen som forebyggende tiltak. Avslutningsvis vil ulike antimobbeprogrammer bli navngitt og gjennomgått i svært korte trekk.
I denne studien har det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode. Utvalget består av fem pedagogiske ledere som er utdannet barnehagelærere. Pedagogene jobber i ulike barnehager, men har alle arbeidserfaring med de eldste barna (tre til seks år). Det ble benyttet et semistrukturert intervju for å innhente data. Her ble pedagogene bedt om å dele egne erfaringer, samt beskrive hvordan de arbeider forebyggende mot dette på sin arbeidsplass.
Funnene viser at de ansatte i barnehagen har vansker med å skille, definere og avklare begrepene «mobbing» og «krenkelser». Informantene forsøker å arbeide ut fra autoritative prinsipper, særlig i situasjoner som omhandler grensesetting og relasjonsbygging. Dette har vist seg gunstig og forebyggende. Utfordringer med dette har vært knyttet til implementeringen av stilen hos personalet. Det har vist seg utfordrende å få alle til å forstå og utøve stilen på samme måte. Fokuset på relasjonskvalitet og tilstedeværelse blir nevnt som viktig i det forebyggende arbeidet. Informantene opplever at mobbing som tema er komplekst og vanskelig, og de viser en usikkerhet rundt det å håndtere ulike situasjoner og det å forstå det sosiale samspillet mellom barnegrupper. Funnene viser at det er behov for en større kompetanseheving, tydeligere begrepsavklaringer som fører til felles forståelse blant personalet, samt mer forskning på mobbeproblematikken i barnehagen.
Autoritative voksne Relasjonskvalitet
Mobbing og krenkelser Krav og grenser
Barnehage Forebygging
Description
Master's thesis in Special education