Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoland, Pål
dc.contributor.authorNess, Ingvild
dc.date.accessioned2020-09-11T13:07:22Z
dc.date.available2020-09-11T13:07:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677471
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractI denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med mobbing og krenkelser i barnehagen, samt hvordan de arbeider forebyggende, da med særlig vekt på utøvelsen av den autoritative voksenstilen. Dette er en studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori. I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning på mobbebegrepet og mobbing i et barnehageperspektiv. Her trekkes det inn sentrale tema knyttet til arbeid med å forebygge mobbing, etterfulgt av teori rundt utøvelse av den autoritative voksenstilen som forebyggende tiltak. Avslutningsvis vil ulike antimobbeprogrammer bli navngitt og gjennomgått i svært korte trekk. I denne studien har det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode. Utvalget består av fem pedagogiske ledere som er utdannet barnehagelærere. Pedagogene jobber i ulike barnehager, men har alle arbeidserfaring med de eldste barna (tre til seks år). Det ble benyttet et semistrukturert intervju for å innhente data. Her ble pedagogene bedt om å dele egne erfaringer, samt beskrive hvordan de arbeider forebyggende mot dette på sin arbeidsplass. Funnene viser at de ansatte i barnehagen har vansker med å skille, definere og avklare begrepene «mobbing» og «krenkelser». Informantene forsøker å arbeide ut fra autoritative prinsipper, særlig i situasjoner som omhandler grensesetting og relasjonsbygging. Dette har vist seg gunstig og forebyggende. Utfordringer med dette har vært knyttet til implementeringen av stilen hos personalet. Det har vist seg utfordrende å få alle til å forstå og utøve stilen på samme måte. Fokuset på relasjonskvalitet og tilstedeværelse blir nevnt som viktig i det forebyggende arbeidet. Informantene opplever at mobbing som tema er komplekst og vanskelig, og de viser en usikkerhet rundt det å håndtere ulike situasjoner og det å forstå det sosiale samspillet mellom barnegrupper. Funnene viser at det er behov for en større kompetanseheving, tydeligere begrepsavklaringer som fører til felles forståelse blant personalet, samt mer forskning på mobbeproblematikken i barnehagen. Autoritative voksne Relasjonskvalitet Mobbing og krenkelser Krav og grenser Barnehage Forebyggingen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectintervjuen_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.subjectkrenkelseren_US
dc.subjectforebyggingen_US
dc.subjectautoritative voksneen_US
dc.subjectrelasjonskvaliteten_US
dc.subjectkrav og grenseren_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleForebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber5-78.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel