dc.contributor.advisor | Roland, Pål | |
dc.contributor.author | Ness, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2020-09-11T13:07:22Z | |
dc.date.available | 2020-09-11T13:07:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2677471 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med mobbing og krenkelser i barnehagen, samt hvordan de arbeider forebyggende, da med særlig vekt på utøvelsen av den autoritative voksenstilen. Dette er en studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori.
I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning på mobbebegrepet og mobbing i et barnehageperspektiv. Her trekkes det inn sentrale tema knyttet til arbeid med å forebygge mobbing, etterfulgt av teori rundt utøvelse av den autoritative voksenstilen som forebyggende tiltak. Avslutningsvis vil ulike antimobbeprogrammer bli navngitt og gjennomgått i svært korte trekk.
I denne studien har det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode. Utvalget består av fem pedagogiske ledere som er utdannet barnehagelærere. Pedagogene jobber i ulike barnehager, men har alle arbeidserfaring med de eldste barna (tre til seks år). Det ble benyttet et semistrukturert intervju for å innhente data. Her ble pedagogene bedt om å dele egne erfaringer, samt beskrive hvordan de arbeider forebyggende mot dette på sin arbeidsplass.
Funnene viser at de ansatte i barnehagen har vansker med å skille, definere og avklare begrepene «mobbing» og «krenkelser». Informantene forsøker å arbeide ut fra autoritative prinsipper, særlig i situasjoner som omhandler grensesetting og relasjonsbygging. Dette har vist seg gunstig og forebyggende. Utfordringer med dette har vært knyttet til implementeringen av stilen hos personalet. Det har vist seg utfordrende å få alle til å forstå og utøve stilen på samme måte. Fokuset på relasjonskvalitet og tilstedeværelse blir nevnt som viktig i det forebyggende arbeidet. Informantene opplever at mobbing som tema er komplekst og vanskelig, og de viser en usikkerhet rundt det å håndtere ulike situasjoner og det å forstå det sosiale samspillet mellom barnegrupper. Funnene viser at det er behov for en større kompetanseheving, tydeligere begrepsavklaringer som fører til felles forståelse blant personalet, samt mer forskning på mobbeproblematikken i barnehagen.
Autoritative voksne Relasjonskvalitet
Mobbing og krenkelser Krav og grenser
Barnehage Forebygging | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | barnehage | en_US |
dc.subject | intervju | en_US |
dc.subject | mobbing | en_US |
dc.subject | krenkelser | en_US |
dc.subject | forebygging | en_US |
dc.subject | autoritative voksne | en_US |
dc.subject | relasjonskvalitet | en_US |
dc.subject | krav og grenser | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.title | Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 5-78. | en_US |