Lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelt velvære og emosjonelle problem
Master thesis

View/ Open
Date
2020-06-12Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Tema for denne studien er forekomst og sammenhenger mellom variablene lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelle problemer og emosjonelt velvære. Lærende tankesett blir sett til å indikere et fokus på mulighet for endring av grunnleggende ferdigheter gjennom dedikert innsats (Dweck, 2017). Tankesettet har teoretisk blitt tilknyttet recilience (Yeager & Dweck, 2012), buffer mot demotivasjon (Adimoto, 2015) og høyere grad av psykologisk velvære og engasjement (Zeng, Hou & Peng, 2016). Denne studien har rettet et særlig fokus på lærende tankesett og sammenhengen mellom variabelen skolerelatert stress, emosjonelle problem og emosjonelt velvære. Dette ga mulighet for å se om lærende tankesett kunne indikere lavere grad av skolerelatert stress og emosjonelle problem og fremme emosjonelt velvære.
Studien er basert på kvantitativ metode med utgangspunkt i en tversnittundersøkelse. Datamaterialet er del av forskningsprosjekt ROBUST ved Læringsmiljøsenteret i Stavanger. Det konkrete datamaterialet for denne studien er en elevundersøkelse som ble gjennomført våren 2019. Utvalget består av 1079 8. klassinger, fordelt på 11 ulike ungdomsskoler. Det er gjennomført blant annet bivariate analyser og stianalyse.
Sentrale funn i studien var en sterk sammenheng mellom skolerelatert stress og emosjonelle problemer. Videre fant studien en sterk sammenheng mellom lærende tankesett og grad av emosjonelt velvære. Lærende tankesett hadde en svak sammenheng med skolerelatert stress og emosjonelle problemer. Ved undersøkelse av variabelen skolerelatert stress som mellomliggende variabel fant man en viss støtte i at lærende tankesett kan lede til mindre skolerelatert stress, hvilket igjen kan lede til mindre grad av skolerelatert stress og emosjonelle problemer og fremme emosjonelt velvære.
Description
Master's thesis in Special education