Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBru, Lars Edvin
dc.contributor.authorRønnestad, Lottelise
dc.date.accessioned2020-09-11T13:18:19Z
dc.date.available2020-09-11T13:18:19Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677473
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractTema for denne studien er forekomst og sammenhenger mellom variablene lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelle problemer og emosjonelt velvære. Lærende tankesett blir sett til å indikere et fokus på mulighet for endring av grunnleggende ferdigheter gjennom dedikert innsats (Dweck, 2017). Tankesettet har teoretisk blitt tilknyttet recilience (Yeager & Dweck, 2012), buffer mot demotivasjon (Adimoto, 2015) og høyere grad av psykologisk velvære og engasjement (Zeng, Hou & Peng, 2016). Denne studien har rettet et særlig fokus på lærende tankesett og sammenhengen mellom variabelen skolerelatert stress, emosjonelle problem og emosjonelt velvære. Dette ga mulighet for å se om lærende tankesett kunne indikere lavere grad av skolerelatert stress og emosjonelle problem og fremme emosjonelt velvære. Studien er basert på kvantitativ metode med utgangspunkt i en tversnittundersøkelse. Datamaterialet er del av forskningsprosjekt ROBUST ved Læringsmiljøsenteret i Stavanger. Det konkrete datamaterialet for denne studien er en elevundersøkelse som ble gjennomført våren 2019. Utvalget består av 1079 8. klassinger, fordelt på 11 ulike ungdomsskoler. Det er gjennomført blant annet bivariate analyser og stianalyse. Sentrale funn i studien var en sterk sammenheng mellom skolerelatert stress og emosjonelle problemer. Videre fant studien en sterk sammenheng mellom lærende tankesett og grad av emosjonelt velvære. Lærende tankesett hadde en svak sammenheng med skolerelatert stress og emosjonelle problemer. Ved undersøkelse av variabelen skolerelatert stress som mellomliggende variabel fant man en viss støtte i at lærende tankesett kan lede til mindre skolerelatert stress, hvilket igjen kan lede til mindre grad av skolerelatert stress og emosjonelle problemer og fremme emosjonelt velvære.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectlærende tankesetten_US
dc.subjectskolerelatert stressen_US
dc.subjectemosjonelt velværeen_US
dc.subjectemosjonelle problemen_US
dc.titleLærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelt velvære og emosjonelle problemen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber1-77.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal