Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJensen, Christian
dc.contributor.authorHåland, Kristin Lunde
dc.date.accessioned2020-09-22T12:09:41Z
dc.date.available2020-09-22T12:09:41Z
dc.date.issued2020-07
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679042
dc.descriptionMaster's thesis in Economicsen_US
dc.description.abstractForbrukslån er et aktuelt tema med høy mediedekning og aggressiv markedsføring (Regjeringen, 2017b). Etter mange år med vekst har regjeringen de siste årene iverksatt flere reguleringstiltak for å dempe veksten i usikret gjeld. Formålet med denne oppgaven er å se om det finnes en sammenheng mellom den økonomiske opplæringen som skjer under oppveksten og økonomiske problemer i voksen alder. Nærmere bestemt om økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten gir mindre sannsynlighet for økonomiske utfordringer i voksen alder. For å besvare problemstillingen er det utformet en anonym spørreundersøkelse som er delt via Facebook og besvart av 329 respondenter. Respondentene ble spurt om deres minner rundt økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten, eksempelvis turer på butikken, om en måtte gjøre noe for å få ukepenger, hva ukepengene gikk til, om respondenten sparte som ung og når han/hun fikk sin første betalte jobb. Økonomisk kunnskap i voksen alder ble undersøkt gjennom fem kunnskapsspørsmål rundt økonomi. Respondentens økonomiske utfordringer ble målt ved spørsmål om kredittkortgjeld og forbrukslån. Svarene i spørreundersøkelsen ble analysert for å besvare problemstillingen og å finne andre sammenhenger som kan forklare respondentens økonomiske utfordringer. Funnene indikerer at personer som ofte har fått det de har lyst på i butikker i oppveksten, samt personer som har fått en fast sum til å dekke det meste av eget forbruk har større sannsynlighet for å få økonomiske utfordringer som voksne. Videre støtter funnene hypotesen om at høy økonomisk kunnskap reduserer sannsynlighet for økonomiske utfordringer, samt at det er en signifikant sammenheng mellom det å bruke opp mesteparten av pengene man fikk i barndommen og å ha lav økonomisk buffer i voksen alder.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.subjectøkonomisk analyseen_US
dc.subjecteconomicsen_US
dc.titleGir økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten mindre sannsynlighet for økonomiske utfordringer i voksen alder?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal