Show simple item record

dc.contributor.advisorJensen, Christian
dc.contributor.authorHåland, Kristin Lunde
dc.date.accessioned2020-09-22T12:09:41Z
dc.date.available2020-09-22T12:09:41Z
dc.date.issued2020-07
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679042
dc.descriptionMaster's thesis in Economicsen_US
dc.description.abstractForbrukslån er et aktuelt tema med høy mediedekning og aggressiv markedsføring (Regjeringen, 2017b). Etter mange år med vekst har regjeringen de siste årene iverksatt flere reguleringstiltak for å dempe veksten i usikret gjeld. Formålet med denne oppgaven er å se om det finnes en sammenheng mellom den økonomiske opplæringen som skjer under oppveksten og økonomiske problemer i voksen alder. Nærmere bestemt om økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten gir mindre sannsynlighet for økonomiske utfordringer i voksen alder. For å besvare problemstillingen er det utformet en anonym spørreundersøkelse som er delt via Facebook og besvart av 329 respondenter. Respondentene ble spurt om deres minner rundt økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten, eksempelvis turer på butikken, om en måtte gjøre noe for å få ukepenger, hva ukepengene gikk til, om respondenten sparte som ung og når han/hun fikk sin første betalte jobb. Økonomisk kunnskap i voksen alder ble undersøkt gjennom fem kunnskapsspørsmål rundt økonomi. Respondentens økonomiske utfordringer ble målt ved spørsmål om kredittkortgjeld og forbrukslån. Svarene i spørreundersøkelsen ble analysert for å besvare problemstillingen og å finne andre sammenhenger som kan forklare respondentens økonomiske utfordringer. Funnene indikerer at personer som ofte har fått det de har lyst på i butikker i oppveksten, samt personer som har fått en fast sum til å dekke det meste av eget forbruk har større sannsynlighet for å få økonomiske utfordringer som voksne. Videre støtter funnene hypotesen om at høy økonomisk kunnskap reduserer sannsynlighet for økonomiske utfordringer, samt at det er en signifikant sammenheng mellom det å bruke opp mesteparten av pengene man fikk i barndommen og å ha lav økonomisk buffer i voksen alder.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.subjectøkonomisk analyseen_US
dc.subjecteconomicsen_US
dc.titleGir økonomisk måtehold og opplæring i oppveksten mindre sannsynlighet for økonomiske utfordringer i voksen alder?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal