Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElvethon, Ellen
dc.contributor.authorKlausen, Inger Johanne
dc.date.accessioned2020-10-20T13:33:55Z
dc.date.available2020-10-20T13:33:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683965
dc.descriptionMaster's thesis in Special education.en_US
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven var å sette fokus på hvordan personalet i barnehagen forstår mobbeatferd, og hva som gjøres for å forebygge, avdekke og stanse slik atferd. Rammeplanene viser til at barnehagen skal arbeide for å sikre barna et trygt barnehagemiljø og hindre krenkelser og mobbing, og målet med denne oppgaven var å se hvordan arbeidet mot mobbing forstås og framstår i et utvalg barnehager. Oppgaven bygger på teori om mobbing i barnehagen som omhandler forståelsen av hva mobbing i barnehagen er og hvordan dette kan forebygges, avdekkes og stanses. I tillegg kommer teori om implementering av endringsarbeid, samt lovverk og føringer for arbeid mot mobbing. I denne studien ble det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode, med semistrukturerte, kvalitative intervjuer. Utvalget bestod av barne- og ungdomsarbeidere og barnehagelærere fra fire ulike barnehager. Informantene i denne oppgaven gav uttrykk for variert kjennskap til mobbing som tema i barnehagen, noe som igjen påvirker deres arbeid for å forebygge, avdekke og stanse mobbing. Arbeidet som ble gjort var i liten grad strukturert. Det var kun et mindretall av barnehagene som hadde en plan for forebygging og avdekking av mobbing, og få hadde kjennskap til tiltaksplanens innhold, noe som viste igjen i informantenes svar og tilbakemeldinger. Kunnskap, ledelse og eget engasjement syntes å være viktige faktorer for hvordan den enkelte informant arbeidet mot mobbing. Barnehagens deltakelse i prosjekter fremstod som en viktig faktor for dette arbeidet, der valg av prosjekt hadde en avgjørende betydning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectforebygge – avdekke – stanseen_US
dc.subjectkunnskap – kompetanseen_US
dc.titleEn kvalitativ studie av barnehagepersonalets arbeid mot mobbingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumberTotalt antall sider: 93en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal