Hvordan forstår ledere innenfor sosialfaglige tjenester i kommunen forholdet mellom fagkompetanse og lederkomptanse? Hvordan kan dette tolkes i lys av teorier om selvledelse, endringsledelse og relasjonsledelse?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2734950Utgivelsesdato
2021-01-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan ledere av sosialfaglige tjenester forstår forholdet mellom fagkompetanse og lederkompetanse. Spørsmålet som skal besvares handler om hva sosialfaglige ledere mener er den viktigeste lederkompetansen for å lede profesjonsutøvere innen sosialfaglige tjenester. For å kunne besvare dette spørsmålet ble 7 ansatte i 2 ulike NAV- tjenester intervjuet for å skape en forståelse av informantenes hverdag. Gjennom semi-strukturerte intervjuer er målet å skape kunnskap om hvordan informantene forstår sin egen arbeidshverdag, og hva slags kompetanse lederen vektlegger i sin arbeidshverdag. I tillegg sammenlignes de to NAV-tjenestene, for å se om det er forskjeller i lederskapet og strukturer ut ifra tjenestens størrelse og tilhørighet. For å forstå hvordan ledere forstår forholdet mellom fagledelse og ledelse, blir forholdet sett i lys i teorier som selvledelse, relasjonsledelse og endringsledelse.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management