• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Norwegian School of Hotel Management (SV-NHS)
  • Studentoppgaver (SV-NHS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Norwegian School of Hotel Management (SV-NHS)
  • Studentoppgaver (SV-NHS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiale medier i reiseliv - «Hvordan bruker innenlandsreisende sosiale medier til informasjonssøking i forbindelse med en feriereise, og på hvilken måte påvirker dette turisten?

Finsand, Kim; Høymyr, Matilde
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2773294
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-NHS) [660]
Description
Full text not available
Abstract
Sosiale medier har blitt et stort forskningstema innenfor reiseliv og turisme, på grunn av den

økende bruken av disse mediene verden over. Den økende bruken fører naturligvis med en del

påvirkning på sine brukere, der mange av disse er turister og fremtidige reisende. Covid-19 satte

sine begrensninger for sommerferien 2020, der mange nordmenn måtte ty til norgesferie. Sosiale

medier var derfor fylt opp med norske fjelltopper og fjorder. Informasjonssøk er en av de

viktigste og største delene av beslutningsprosessen for en turist, og denne prosessen er med på å

påvirke turistens forbrukeratferd.

Formålet med oppgaven er å se hvordan innenlandsreisende bruker sosiale medier som en

informasjonskilde til søk i forbindelse med sin egen reise, og hvilke følger denne bruken av

sosiale medier har for turisten. Studien besvarer følgende problemstilling: “Hvordan bruker

innenlandsreisende sosiale medier til informasjonssøking i forbindelse med en feriereise, og på

hvilken måte påvirker dette turisten?”.

Metoden for oppgaven er kvalitativ, og datainnsamling er gjort gjennom semistrukturerte

intervjuer. Utvalget består av åtte intervjuobjekter, som alle var på norgesferie i løpet av

sommeren 2020. Resultatene fra datainnsamlingen blir presentert og diskutert, der vi kommer

frem til de viktigste funnene i sammenheng med oppgavens teoretiske rammeverk.

Hovedfunnene viser at de aller fleste turister bruker sosiale medier i forbindelse med sine

informasjonssøk, sammen med andre kilder. Dette brukes i forbindelse med informasjonssøk om

flere ulike produkter, der disse til sammen utgjør turistens feriereise. Turistene danner ulike

forventninger gjennom det en ser på sosiale medier, som kan føre til positive eller negative

reiseopplevelser. Sosiale medier er med på å påvirke turistenes behov for en feriereise.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit