Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngstrøm, Truls Eric Johan
dc.contributor.authorFinsand, Kim
dc.contributor.authorHøymyr, Matilde
dc.date.accessioned2021-09-03T16:31:22Z
dc.date.available2021-09-03T16:31:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80423940:34673921
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773294
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSosiale medier har blitt et stort forskningstema innenfor reiseliv og turisme, på grunn av den økende bruken av disse mediene verden over. Den økende bruken fører naturligvis med en del påvirkning på sine brukere, der mange av disse er turister og fremtidige reisende. Covid-19 satte sine begrensninger for sommerferien 2020, der mange nordmenn måtte ty til norgesferie. Sosiale medier var derfor fylt opp med norske fjelltopper og fjorder. Informasjonssøk er en av de viktigste og største delene av beslutningsprosessen for en turist, og denne prosessen er med på å påvirke turistens forbrukeratferd. Formålet med oppgaven er å se hvordan innenlandsreisende bruker sosiale medier som en informasjonskilde til søk i forbindelse med sin egen reise, og hvilke følger denne bruken av sosiale medier har for turisten. Studien besvarer følgende problemstilling: “Hvordan bruker innenlandsreisende sosiale medier til informasjonssøking i forbindelse med en feriereise, og på hvilken måte påvirker dette turisten?”. Metoden for oppgaven er kvalitativ, og datainnsamling er gjort gjennom semistrukturerte intervjuer. Utvalget består av åtte intervjuobjekter, som alle var på norgesferie i løpet av sommeren 2020. Resultatene fra datainnsamlingen blir presentert og diskutert, der vi kommer frem til de viktigste funnene i sammenheng med oppgavens teoretiske rammeverk. Hovedfunnene viser at de aller fleste turister bruker sosiale medier i forbindelse med sine informasjonssøk, sammen med andre kilder. Dette brukes i forbindelse med informasjonssøk om flere ulike produkter, der disse til sammen utgjør turistens feriereise. Turistene danner ulike forventninger gjennom det en ser på sosiale medier, som kan føre til positive eller negative reiseopplevelser. Sosiale medier er med på å påvirke turistenes behov for en feriereise.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSosiale medier i reiseliv - «Hvordan bruker innenlandsreisende sosiale medier til informasjonssøking i forbindelse med en feriereise, og på hvilken måte påvirker dette turisten?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel