Standardisert bærekraftig merkeordning i hotell- og reiselivsbransjen
Description
Full text not available
Abstract
CSR er et omfattende begrep. Derfor har vi bestemt å ta utgangspunkt i Marsdens definisjonsom også vil være gjenspeilet i drøftingen av temaet, utfordringene og resultatet fradatainnsamlingen. CSR, eller bedriftens samfunnsansvar, handler om ansvaret en virksomhettar med tanke på å drive miljø-, sosialt- og økonomisk bærekraftig. Det eksisterer flere ulikemerkeordninger som viser hvilke bedrifter som tar initiativ til bærekraftig drift, og for mangeer dette en del av markedsføringen. For mange bedrifter kan det være utfordrende å oppnå etbærekraftig merke, både på grunn av ressursene som må legges inn, men også på grunn av detstore utvalget som eksisterer. Denne utfordringen kan også en forbruker kjenne på, nårvedkommende ønsker å velge en destinasjon eller overnattingssted som drives etisk rett ogmiljøvennlig. Hva om det hadde eksistert et bærekraftig merke felles for hele hotell- ogreiselivsbransjen?Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i hotell- og reiselivsbransjen i Skandinavia. Hvor visøker etter svar til vår problemstilling:«Fra et CSRs perspektiv; ved å implementere en standardisert bærekraftig merkeordning ihotell- og reiselivsbransjen: vil bedrifter frivillig endre organisasjonen i henhold tilkravene?»Gjennom bruk av tidligere forskning har vi fått en dypere innsikt på hva som inngår ibedriftens samfunnsansvar og hvilke problemstillinger som kan følge med. Dette har bidratttil å gi flere perspektiver og en dypere forståelse av hva bedrifter kan møte ved åimplementere en bærekraftig merkeordning. CSR-modeller og -teorier har illustrert hvordanen bedrift kan forbedre sine tre ansvarsområder gjennom å inkludere interessentene(Stakeholder Value Theory), forsvarlig drift gjennom strukturert modell (The Pyramid Model ivof CSR) og forventningene samfunnet har til en bedrift (Corporate Citizenship). Det finnesulike verktøy en kan ta i bruk for å omstille bedriften og forbedre drift. Eksempelvistrinnsmodellen CapSEM som tar for seg ulike verktøy og måleinstrumenter som aktivt jobbermed å forbedre drift for å oppnå FN’s bærekraftsmål.Vi benyttet oss av en kvalitativ forskningsmetode, hvor vi ønsket å gå i dybden av temaet. Fordatainnsamlingen inviterte vi respondenter fra to ulike populasjoner til å delta i et semistrukturert dybdeintervju. Det ene utvalget bestod av ledere fra hotell- og reiselivsbransjen,mens den andre gruppen bestod av akademikere og fagpersoner med kunnskaper innenforCSR og merkeordninger. Sammen vil det kunne gi et bilde av hvilke motivasjoner som skaltil, samt hvilke hinder bedriftene møter ved å oppnå et bærekraftig merke. CSR is a comprehensive term. Therefore, we have decided to take Marsden's definition as our starting pointwhich will also be reflected in the discussion of the topic, the challenges and the outcome fromdata collection. CSR, or corporate social responsibility, is about the responsibility of a businesstakes into account operating environmentally, socially and economically sustainable. There are several different oneslabeling schemes that show which companies are taking the initiative for sustainable operations, and for manyThis is part of marketing. For many businesses, achieving one can be challengingsustainable brand, both because of the resources that must be invested, but also because of itlarge selection that exists. This challenge can also be felt by a consumer whenhe wants to choose a destination or accommodation that is run ethically andenvironmentally friendly. What if there had been a sustainable brand common to the entire hotel andthe travel industry?The research project is based on the hotel and tourism industry in Scandinavia. Where wesearching for answers to our problem:«From a CSR's perspective; by implementing a standardized sustainable labeling scheme inhotel and tourism industry: companies will voluntarily change the organization accordinglythe requirements? »Through the use of previous research, we have gained a deeper insight into what is included incorporate social responsibility and the issues that may follow. This has contributedto provide more perspectives and a deeper understanding of what companies can meet byimplement a sustainable labeling scheme. CSR models and theories have illustrated howA business can improve its three responsibilities by including its stakeholders(Stakeholder Value Theory), sound operation through structured model (The Pyramid Model)ivof CSR) and society's expectations of a company (Corporate Citizenship). There'svarious tools one can use to restructure the business and improve operations. For examplethe step model CapSEM which deals with various tools and measuring instruments that work activelyimproving operations to achieve the UN's sustainability goals.We used a qualitative research method, where we wanted to go in depth of the topic. Fordata collection, we invited respondents from two different populations to participate in a semi-structured in-depth interview. One sample consisted of leaders from the hotel and tourism industry,while the other group consisted of academics and professionals with knowledge withinCSR and labeling schemes. Together, it will be able to give a picture of what motivations should beto, as well as the obstacles companies face in achieving a sustainable brand.