dc.contributor.advisor | Derdowski, Lukasz Andrzej | |
dc.contributor.author | Sjøholtstrand, Helene | |
dc.contributor.author | Tverback, Julia | |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T16:31:31Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T16:31:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:80420649:34936431 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2773307 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | CSR er et omfattende begrep. Derfor har vi bestemt å ta utgangspunkt i Marsdens definisjon
som også vil være gjenspeilet i drøftingen av temaet, utfordringene og resultatet fra
datainnsamlingen. CSR, eller bedriftens samfunnsansvar, handler om ansvaret en virksomhet
tar med tanke på å drive miljø-, sosialt- og økonomisk bærekraftig. Det eksisterer flere ulike
merkeordninger som viser hvilke bedrifter som tar initiativ til bærekraftig drift, og for mange
er dette en del av markedsføringen. For mange bedrifter kan det være utfordrende å oppnå et
bærekraftig merke, både på grunn av ressursene som må legges inn, men også på grunn av det
store utvalget som eksisterer. Denne utfordringen kan også en forbruker kjenne på, når
vedkommende ønsker å velge en destinasjon eller overnattingssted som drives etisk rett og
miljøvennlig. Hva om det hadde eksistert et bærekraftig merke felles for hele hotell- og
reiselivsbransjen?
Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i hotell- og reiselivsbransjen i Skandinavia. Hvor vi
søker etter svar til vår problemstilling:
«Fra et CSRs perspektiv; ved å implementere en standardisert bærekraftig merkeordning i
hotell- og reiselivsbransjen: vil bedrifter frivillig endre organisasjonen i henhold til
kravene?»
Gjennom bruk av tidligere forskning har vi fått en dypere innsikt på hva som inngår i
bedriftens samfunnsansvar og hvilke problemstillinger som kan følge med. Dette har bidratt
til å gi flere perspektiver og en dypere forståelse av hva bedrifter kan møte ved å
implementere en bærekraftig merkeordning. CSR-modeller og -teorier har illustrert hvordan
en bedrift kan forbedre sine tre ansvarsområder gjennom å inkludere interessentene
(Stakeholder Value Theory), forsvarlig drift gjennom strukturert modell (The Pyramid Model
iv
of CSR) og forventningene samfunnet har til en bedrift (Corporate Citizenship). Det finnes
ulike verktøy en kan ta i bruk for å omstille bedriften og forbedre drift. Eksempelvis
trinnsmodellen CapSEM som tar for seg ulike verktøy og måleinstrumenter som aktivt jobber
med å forbedre drift for å oppnå FN’s bærekraftsmål.
Vi benyttet oss av en kvalitativ forskningsmetode, hvor vi ønsket å gå i dybden av temaet. For
datainnsamlingen inviterte vi respondenter fra to ulike populasjoner til å delta i et semistrukturert dybdeintervju. Det ene utvalget bestod av ledere fra hotell- og reiselivsbransjen,
mens den andre gruppen bestod av akademikere og fagpersoner med kunnskaper innenfor
CSR og merkeordninger. Sammen vil det kunne gi et bilde av hvilke motivasjoner som skal
til, samt hvilke hinder bedriftene møter ved å oppnå et bærekraftig merke. | |
dc.description.abstract | CSR is a comprehensive term. Therefore, we have decided to take Marsden's definition as our starting point
which will also be reflected in the discussion of the topic, the challenges and the outcome from
data collection. CSR, or corporate social responsibility, is about the responsibility of a business
takes into account operating environmentally, socially and economically sustainable. There are several different ones
labeling schemes that show which companies are taking the initiative for sustainable operations, and for many
This is part of marketing. For many businesses, achieving one can be challenging
sustainable brand, both because of the resources that must be invested, but also because of it
large selection that exists. This challenge can also be felt by a consumer when
he wants to choose a destination or accommodation that is run ethically and
environmentally friendly. What if there had been a sustainable brand common to the entire hotel and
the travel industry?
The research project is based on the hotel and tourism industry in Scandinavia. Where we
searching for answers to our problem:
«From a CSR's perspective; by implementing a standardized sustainable labeling scheme in
hotel and tourism industry: companies will voluntarily change the organization accordingly
the requirements? »
Through the use of previous research, we have gained a deeper insight into what is included in
corporate social responsibility and the issues that may follow. This has contributed
to provide more perspectives and a deeper understanding of what companies can meet by
implement a sustainable labeling scheme. CSR models and theories have illustrated how
A business can improve its three responsibilities by including its stakeholders
(Stakeholder Value Theory), sound operation through structured model (The Pyramid Model)
iv
of CSR) and society's expectations of a company (Corporate Citizenship). There's
various tools one can use to restructure the business and improve operations. For example
the step model CapSEM which deals with various tools and measuring instruments that work actively
improving operations to achieve the UN's sustainability goals.
We used a qualitative research method, where we wanted to go in depth of the topic. For
data collection, we invited respondents from two different populations to participate in a semi-structured in-depth interview. One sample consisted of leaders from the hotel and tourism industry,
while the other group consisted of academics and professionals with knowledge within
CSR and labeling schemes. Together, it will be able to give a picture of what motivations should be
to, as well as the obstacles companies face in achieving a sustainable brand. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Standardisert bærekraftig merkeordning i hotell- og reiselivsbransjen | |
dc.type | Bachelor thesis | |