Bruk av mentale konkurranseforberedende teknikker hos kvinnelige håndballspillere
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773501Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Hensikten med denne oppgaven var å søke kunnskap om bruken av mentale teknikker som forberedelse til konkurranse, og hvordan forberedelsene kan påvirke kvinnelige håndballspilleres prestasjon i håndball.
Metode: Denne oppgaven benyttet et semistrukturert intervju av seks kvinnelige håndballspillere, hvor utøverne beskrev deres bruk av mentale forberedelser og rutiner før konkurranse. Videre skiller oppgaven mellom to grupper, en eldre rutinert gruppe (3 utøvere) og en yngre urutinert gruppe (3 utøvere). Dette skillet ble valgt for å undersøke om alder og erfaring har noe å si på den mentale bruken av konkurranseforberedende teknikker.
Resultat: Resultatet viste til mange likheter og noen ulikheter mellom de to gruppene. De mest brukte teknikkene var: spenningsregulerende teknikker, visualisering og målsetting. De rutinerte utøverne nevnte viktigheten av kontakt med laget for gode prestasjoner. De urutinerte utøverne nevnte viktigheten av at de selv måtte klargjøre seg for å prestere. Dette kom frem ved flere av teknikkene som utøverne brukte.
Konklusjon: Ut ifra resultatene kan det tyde på at erfaring og nivå kan ha noe å si på bruken av mentale teknikker i forkant av konkurranse. Videre er det vanskelig å si om disse resultatene er tilfeldige eller om treneren har noe å si på bruken og kunnskapen hos utøverne som ble benyttet i denne oppgaven.