Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHagum, Cathrine Nyhus
dc.contributor.authorKausland, Lene
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:58Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79571477:47216871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773501
dc.description.abstractBakgrunn: Hensikten med denne oppgaven var å søke kunnskap om bruken av mentale teknikker som forberedelse til konkurranse, og hvordan forberedelsene kan påvirke kvinnelige håndballspilleres prestasjon i håndball. Metode: Denne oppgaven benyttet et semistrukturert intervju av seks kvinnelige håndballspillere, hvor utøverne beskrev deres bruk av mentale forberedelser og rutiner før konkurranse. Videre skiller oppgaven mellom to grupper, en eldre rutinert gruppe (3 utøvere) og en yngre urutinert gruppe (3 utøvere). Dette skillet ble valgt for å undersøke om alder og erfaring har noe å si på den mentale bruken av konkurranseforberedende teknikker. Resultat: Resultatet viste til mange likheter og noen ulikheter mellom de to gruppene. De mest brukte teknikkene var: spenningsregulerende teknikker, visualisering og målsetting. De rutinerte utøverne nevnte viktigheten av kontakt med laget for gode prestasjoner. De urutinerte utøverne nevnte viktigheten av at de selv måtte klargjøre seg for å prestere. Dette kom frem ved flere av teknikkene som utøverne brukte. Konklusjon: Ut ifra resultatene kan det tyde på at erfaring og nivå kan ha noe å si på bruken av mentale teknikker i forkant av konkurranse. Videre er det vanskelig å si om disse resultatene er tilfeldige eller om treneren har noe å si på bruken og kunnskapen hos utøverne som ble benyttet i denne oppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBruk av mentale konkurranseforberedende teknikker hos kvinnelige håndballspillere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel