Digital norskdidaktikk: en systematisk kunnskapsoversikt
Abstract
I denne systematiske oversikten har jeg gått gjennom fagfellevurdert forskning om bruken av læringsteknologi i norskfaget de siste fem årene. Dette feltet er preget av rask utvikling og mange diskusjoner. Formålet med denne oversikten er å gå gjennom den publiserte forskningen på en systematisk og mest mulig objektiv måte. Systematiske litteratursøk i databasene Academic Search Premier/ERIC, Idunn, Norart og Web of Science resulterte i 139 studier som ble sortert etter relevans. Tretten av disse studiene møtte inklusjonskriteriene og artikkeltekstene ble gjenstand for tematisk syntese. Den tematiske syntesen avdekket fire gjennomgående tema i tekstmaterialet: (1) teknologisk mestring og digital kompetanse; (2) tradisjonell praksis dominerer; (3) elevengasjement og dialog og (4) pedagogisk utviklingsarbeid. De mest reliable dataene i materialet indikerer at lærere i ungdomsskolen har en del utfordringer med å implementere digital teknologi i undervisningen på en pedagogisk måte og at lærere i videregående opplæring opplever den åpne tilgangen til internett som en vedvarende pedagogisk utfordring. Det ser videre ut til at potensialet for digitale praksiser som støtter opp under elevengasjement og dialog i liten grad blir utnyttet og at tradisjonelle praksiser dominerer i skolen til tross for innføringen av digital teknologi i klasserommet. Men potensialet i teknologien ligger der like fullt og det er flere eksempler på innovative praksiser i de inkluderte artiklene. Slike innovasjonspraksiser bør videreutvikles gjennom pedagogisk utviklingsarbeid i samarbeid mellom fagdidaktiske forskningsmiljøer og praksisfeltet i skolen.