Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlikstad-Balas, Marte
dc.contributor.authorMathisrud, Sander Vossgård Eriksen
dc.date.accessioned2021-09-07T16:28:51Z
dc.date.available2021-09-07T16:28:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:3349424
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774359
dc.description.abstractI denne systematiske oversikten har jeg gått gjennom fagfellevurdert forskning om bruken av læringsteknologi i norskfaget de siste fem årene. Dette feltet er preget av rask utvikling og mange diskusjoner. Formålet med denne oversikten er å gå gjennom den publiserte forskningen på en systematisk og mest mulig objektiv måte. Systematiske litteratursøk i databasene Academic Search Premier/ERIC, Idunn, Norart og Web of Science resulterte i 139 studier som ble sortert etter relevans. Tretten av disse studiene møtte inklusjonskriteriene og artikkeltekstene ble gjenstand for tematisk syntese. Den tematiske syntesen avdekket fire gjennomgående tema i tekstmaterialet: (1) teknologisk mestring og digital kompetanse; (2) tradisjonell praksis dominerer; (3) elevengasjement og dialog og (4) pedagogisk utviklingsarbeid. De mest reliable dataene i materialet indikerer at lærere i ungdomsskolen har en del utfordringer med å implementere digital teknologi i undervisningen på en pedagogisk måte og at lærere i videregående opplæring opplever den åpne tilgangen til internett som en vedvarende pedagogisk utfordring. Det ser videre ut til at potensialet for digitale praksiser som støtter opp under elevengasjement og dialog i liten grad blir utnyttet og at tradisjonelle praksiser dominerer i skolen til tross for innføringen av digital teknologi i klasserommet. Men potensialet i teknologien ligger der like fullt og det er flere eksempler på innovative praksiser i de inkluderte artiklene. Slike innovasjonspraksiser bør videreutvikles gjennom pedagogisk utviklingsarbeid i samarbeid mellom fagdidaktiske forskningsmiljøer og praksisfeltet i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDigital norskdidaktikk: en systematisk kunnskapsoversikt
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel