Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristensen, Sofija
dc.contributor.authorEngen, Vilde
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:17Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8525446
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783009
dc.description.abstractI denne studien spør jeg hvordan lesing av «Evig søndag» kan kobles opp til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen min gjennomførte jeg en lærerfaglig tekstanalyse med skråblikk mot ungdomsskoleeleven. Med en hermeneutisk tilnærming dykket jeg ned i teori og tidligere forskning på området om livsmestring og danning i norskfaget og den nye læreplanen (LK20). I analysen tok jeg stilling til leserens navigering, utfylling og fordobling for å se hvilket potensiale en virkelighetsnær samtidsroman kan ha i klasserommet, og om romanen kan lære den unge leseren noe om seg selv og andre. Mine analytiske funn viser at «Evig søndag» både har potensiale til å leses i lys av livsmestring og danning i skolesammenheng. Den tar opp tematikker og verdier som vi finner igjen i LK20, slik som psykisk helse, identitetsutvikling, selvbilde, samt viktigheten av relasjoner og mening i livet. Som fortolkende forsker og leser har jeg erfart at romanen kan være et utgangspunkt for mange fordoblingsspørsmål omkring tekstens innhold og spenninger – utover det gitte. Hovedkarakteren i «Evig søndag» har mange motstridende følelser og sliter med personlige utfordringer og et negativt tankesinn. Både tekstens form, slik som fortellerteknikken, dagbokstrukturen, forfatterens språklige valg og formidlingsevne, samt den melankolske og realistiske handlingen, fremstilling av egen karakter, og sykdomsskildringen basert på forfatterens eget liv har betydning for den estetiske opplevelsen, og kan overføres til virkeligheten og elevenes erfaringer. Slik kan den unge leseren gjenkjenne og identifisere seg med hovedkarakteren, og via det metaforiske «speilet» styrke forståelsen av seg selv. Leseren kan også innta en mer distansert rolle, og få en forståelse for andre menneskers livssituasjoner gjennom det metaforiske «vinduet». Drøftingen har i tillegg forsøkt å ta stilling til det følelsesmessige og empatiske aspektet ved å lese romanen, med vekt på at emosjonene i møte med teksten kan ha en endrende kraft. «Evig søndag» kan dessuten være et utgangspunkt for en reflektert og kritisk undersøkelse av livsmestringsproblematikker, tekstskaping, intertekstuelle bånd i en historisk kontekst, virkemidler, medium og sjanger, samt bevegelsen fra blogg til bok.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Jeg prøver å kjenne på følelsen av mestring og pliktoppfyllelse – men jeg kan ikke finne den» Å mestre livet i norskfaglige tekster: en lærerfaglig analyse av «Evig søndag»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel